NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500282
En klassiker, jag vet :-) Men jag har testat de flesta standardgrejerna så jag skapar en ny tråd ändå.

Bilen har gått ca 33.000 mil, jag fick den billigt som ett renoveringsobjekt men efter ett par dagars skruvande har jag inte kommit så mycket närmare lösningen. Den förra ägaren beskrev det som att bilen plötsligt tappade kraft under färd och sen stannade, men att den gått bra innan.

Symptom
När jag vrider på nyckeln tänder motorn snabbt, men dör efter en halv till 2-3 sekunder. Ett fåtal gånger har den hållit sig igång och låter då OK men svarar dåligt på gaspedalen.

Felsökning jag redan gjort
  • Laddat batteri och kollat säkringar.
  • Läst av felkoder. Fanns bara en för Glow Plug Relay som nog är irrelevant.
  • Dieselfilter är bytt, det var ganska smutsigt men bytet gjorde ingen skillnad. Luftade via returslangen.
  • Jag undersökte och rengjorde spjällhuset utan skillnad. Det var inte särskilt smutsigt och bladen fjädrar fint. Det är också bytt för ca 4 år sedan på Volvoverkstad.
  • Jag monterade ner och rengjorde EGR-ventilen utan skillnad. Den var inte heller supersmutsig men kärvar lite i helt öppet läge, jag vet inte om det kan anses som normalt eller inte. Men ventilen var stängd när jag tog av den så den hade inte fastnat öppen. Jag testade även att ta bort kontakten när den var stängd utan skillnad.
  • Monterade ner bränsletanken och tömde och rengjorde den och armaturen. Även den såg ut att vara i bra skick. Blåste ur alla ledningar fram till högtryckspumpen och fyllde på med ny diesel. Luftade igen.
Övrigt
När den håller sig igång på tomgång dör den direkt om jag sätter på ACn. Kan vara så att den har skurit eller kärvar.

Servopumpen låter som skit, nu har jag dragit ut säkringen.

Det kommer en hel del avgaser runt motorn när jag försöker få igång den. Trodde först att det var dieselvärmaren, men det är varmt ute och det händer även efter att jag drog ut dess säkring.

Funderingar
Kan det vara totalstopp i DPF?
Högtryckspumpen eller något annat kopplat till bränsletrycket?
Spjällhus eller EGR, trots att de såg ok ut?
Smuts i spridare / fuelrail?
Vevhusventilation?
Något skumt elfel?

Jag vill undvika att börja byta delar utan att felsöka först. Hur hade ni gått vidare? Vad har jag missat?
Senast redigerad av 1 bananas, redigerad totalt 0 gånger.
#1500337
Ikväll gick den igång igen, men reagerar knappt på gasen. Det enda jag gjort sen igår var att hänga på batteriladdaren över natten.

Nu fick jag iaf chansen att leta avgasläckor, och lyssna längre. Det är ett mekaniskt missljud någonstans, och avgaserna verka läcka kring turbon. Gick inte att avgöra om det var turbon som lät eller inte...

Jag siktar nog på att ta ner turbon och kolla den.
#1500477
Jag tror du har två fel.
Avgasläck runt turbon ger inte de svårstartade och okänslighet för gaspedalsläge i vanliga fall.
Om EGR står öppen kan bilen bli väldigt svårstartad.
Om någon tryckslang är spräckt kan bilen bli svår att få att reagera på gaspedalen men då får du ha en rejäl läcka.
Har du provat att rycka kontakten till luftmassemätaren?

Avgasläck runt turbon är vanliga. ibland kan man se att det t.o.m. är svart utanpå motorhuven i framkant.
Olja in ovanpå turbon kan läcka. Drag i röret och se så det sitter fast i nippeln.
Avgashuset kan vara spräckt men jag har inte sett det på denna turbomodellen.
Det vanligaste som jag stött på är att det läcker mellan konan turbo/DPF.

Om motorn går så varva 2800RPM och släpp snabbt gaspedalen. Nu ser du en rökpuff vid turbon som slår ut mot turbons compressorhus.

Jag skulle göra en noggrann kontroll om röret till EGR är som det skall på din bil.

har du inte läst ut felkoder?
#1500482
Det finns många fel på denna bil :-)

Läckan verkar mycket riktigt vara vid mellan turbon och DPF. Jag ska försöka täta det men jag håller med om att det inte borde vara förklaringen till motorproblemen. Missljudet verkar vara i växellådan, för det tystnar när jag trycker ner kopplingen, så även det är irrelevant.

Jag har testat att dra ur kontakten till MAFen och det gjorde ingen skillnad, men ska testa det igen.

Jag har en VIDA och den enda felkoden var ECM-0380 Glow plug relay faulty signal, det är nog också ett villospår.

Vad menar du med "röret till EGR"? Kylaren? Eller det som går tillbaka till insuget?
#1500493
Det rör jag avsåg var insuget till EGR.
Du kan även prova rycka kontakten till EGR men jag är tveksam till att det är där.
Konan till DPF brukar jag täta med ett lager av avgaspasta i konan. Blir alltid bra för mig.
Får du inga felkoder så kanske det är gaspedalen som spelar dig ett spratt? Visserligen borde den starta ändå men det kan ju vara flera fel som samspelar.
Glödstiften kollar du enkelt genom att kontrollera om toppen på glödstiftet är i kontakt med jord. Ingen jord = trasigt glödstift.

Om DPF är fullt så lossa klämman mot turbon och drag isär den 1cm så borde du slippa motståndet från DPF.

Känns ändå mest som ditt problem är mellan turbo och insug som du har en gigantisk läcka. Sprucken slang, intercooler som är sprucken eller liknande.

Lycka till!
#1501110
Jag bestämde mig för att kolla igenom filter/spjäll/egr en gång till, och upptäckte då en ganska uppenbar sak som jag missade första gången.

Så här ser EGR-ventilen ut... Hela toppen på ventilen är ju borta för bövelen! Puts väck! Det är bara själva pinnen kvar, vilket gör att det är fullt blås hela tiden. Jag är 99.9% säker på att den inte ramlade ut första gången jag rengjorde den, vilket betyder att en tidigare ägare måste ha monterat tillbaka den så här, eftersom den är för stor för att kunna åka in i insuget igen (om den inte gått sönder i mycket små bitar).

Jag har beställt en ny nu och återkommer med resultat när den är monterad och testad.
egr.jpg
egr.jpg (166.59 KiB) Visad 1629 gånger

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]