- ons 25 maj 2022, 09:05
#1500282
En klassiker, jag vet Men jag har testat de flesta standardgrejerna så jag skapar en ny tråd ändå.
Bilen har gått ca 33.000 mil, jag fick den billigt som ett renoveringsobjekt men efter ett par dagars skruvande har jag inte kommit så mycket närmare lösningen. Den förra ägaren beskrev det som att bilen plötsligt tappade kraft under färd och sen stannade, men att den gått bra innan.
Symptom
När jag vrider på nyckeln tänder motorn snabbt, men dör efter en halv till 2-3 sekunder. Ett fåtal gånger har den hållit sig igång och låter då OK men svarar dåligt på gaspedalen.
Felsökning jag redan gjort
När den håller sig igång på tomgång dör den direkt om jag sätter på ACn. Kan vara så att den har skurit eller kärvar.
Servopumpen låter som skit, nu har jag dragit ut säkringen.
Det kommer en hel del avgaser runt motorn när jag försöker få igång den. Trodde först att det var dieselvärmaren, men det är varmt ute och det händer även efter att jag drog ut dess säkring.
Funderingar
Kan det vara totalstopp i DPF?
Högtryckspumpen eller något annat kopplat till bränsletrycket?
Spjällhus eller EGR, trots att de såg ok ut?
Smuts i spridare / fuelrail?
Vevhusventilation?
Något skumt elfel?
Jag vill undvika att börja byta delar utan att felsöka först. Hur hade ni gått vidare? Vad har jag missat?
Bilen har gått ca 33.000 mil, jag fick den billigt som ett renoveringsobjekt men efter ett par dagars skruvande har jag inte kommit så mycket närmare lösningen. Den förra ägaren beskrev det som att bilen plötsligt tappade kraft under färd och sen stannade, men att den gått bra innan.
Symptom
När jag vrider på nyckeln tänder motorn snabbt, men dör efter en halv till 2-3 sekunder. Ett fåtal gånger har den hållit sig igång och låter då OK men svarar dåligt på gaspedalen.
Felsökning jag redan gjort
- Laddat batteri och kollat säkringar.
- Läst av felkoder. Fanns bara en för Glow Plug Relay som nog är irrelevant.
- Dieselfilter är bytt, det var ganska smutsigt men bytet gjorde ingen skillnad. Luftade via returslangen.
- Jag undersökte och rengjorde spjällhuset utan skillnad. Det var inte särskilt smutsigt och bladen fjädrar fint. Det är också bytt för ca 4 år sedan på Volvoverkstad.
- Jag monterade ner och rengjorde EGR-ventilen utan skillnad. Den var inte heller supersmutsig men kärvar lite i helt öppet läge, jag vet inte om det kan anses som normalt eller inte. Men ventilen var stängd när jag tog av den så den hade inte fastnat öppen. Jag testade även att ta bort kontakten när den var stängd utan skillnad.
- Monterade ner bränsletanken och tömde och rengjorde den och armaturen. Även den såg ut att vara i bra skick. Blåste ur alla ledningar fram till högtryckspumpen och fyllde på med ny diesel. Luftade igen.
När den håller sig igång på tomgång dör den direkt om jag sätter på ACn. Kan vara så att den har skurit eller kärvar.
Servopumpen låter som skit, nu har jag dragit ut säkringen.
Det kommer en hel del avgaser runt motorn när jag försöker få igång den. Trodde först att det var dieselvärmaren, men det är varmt ute och det händer även efter att jag drog ut dess säkring.
Funderingar
Kan det vara totalstopp i DPF?
Högtryckspumpen eller något annat kopplat till bränsletrycket?
Spjällhus eller EGR, trots att de såg ok ut?
Smuts i spridare / fuelrail?
Vevhusventilation?
Något skumt elfel?
Jag vill undvika att börja byta delar utan att felsöka först. Hur hade ni gått vidare? Vad har jag missat?
Senast redigerad av 1 bananas, redigerad totalt 0 gånger.