NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo20221
#1499880
Blev nyligen tvungen att göra en tillfällig reparation av ett bakdäck hos en däckfirma pga pyspunka, varpå jag blev ombedd att beställa nya bakdäck. Samtliga däck jag har idag monterades av förra ägaren och har belastningsindex 95H både fram och bak, medans jag noterade att det står 91H när jag söker fram registreringsbeviset på Transportstyrelsens hemsida. Förstår såklart att de nya bakdäcken jag beställer ska ha samma dimensioner/värden som de tidigare däcken, men just detta med belastningsindex blev jag förvirrad över. Ska jag beställa bakdäck med belastningsindex 91H eller 95H? Modellen är en v50 D2 2011.
#1499898
volvo20221 skrev: lör 21 maj 2022, 19:50 Ok, så det är inga problem att beställa bakdäck med 91 när framdäcken är 95?
Jag tror med största sannolikhet att förra ägaren köpte andra-hand eller fel belastningsindex då V50 sällan hade 95 utan enbart 91, 94 men sen skiljer det såklart beroende på däckdimensionen då blir det andra siffror.

ett exempel: Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55-R16 91V, här är det bokstaven V som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade maxhastighet är 240 km/h och etc.

Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däckdimensionen(91/94/95 etcetc) och hastighetssymbolen. Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning.
av Erik Å
#1499924
Det kan vara lämpligt att ha samma däck bak och fram..
Om bakdäcken flexar mer i sidled vid kurvtagning så kan man få läskiga överstyrningstendenser. Har varit där :-/
Däck med lägre Load Index har väl förmodligen tunnare gummi i sidorna?
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]