NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanlu
#1499410
Hej!

Har en V50 2,4i jag lagt ner för mycket pengar på, och planerade att sälja. Innan det dök det dock upp någon typ av elfel, där displayen visade texten ”krockstatus se manual” under körning. Vid nästa körning dök texten upp direkt vid start, men bilen gick igång. Därefter visades texten men bilen gick inte att starta, alla varningslampor lyste, fönsterhissar lät, men tändningen gick inte igång. Det bara klickade. Batteriet är fräscht, men jag laddade det ändå och testade även med startkablar med samma resultat.

Lite bakgrund är att denna bil även innan detta har visat en del felkoder men gått fint, bland annat ”motorsystem service erfordras” och ”motorsystem service snarast” vid upprepade och ofta sammanhängande tillfällen. När felsökning har gjorts har datorn visat en mängd olika felkoder, så de jag lämnat in den hos har bara släckt koderna. Förra året dök dock detta upp vid besiktning och behövde lösas, så en mek bytte rattkransen och fick bort felkoderna då. Sen dröjde det tre veckor tills den totala kollapsen.

Efter det kom barn och annat emellan, så bilen blev stående 8 månader och tänkte nu bara fräscha upp den och bli av med i befintligt skick. Då plötsligt startade biljäkeln med startkablar, och jag körde runt med den länge(gick som en klocka). Innan jag testade med startkablar visade den alla möjliga felkoder, airbag, anti sladd, motorsystem, larmsystem och allt möjligt. När jag tog ur nyckeln ur bilen lyste strålkastarna, samt det lät som att tändningen var på. Detta var alltså innan jag fick igång den.

Efter att jag kört runt rätt länge med bilen och skulle låsa den när jag var klar ville den inte ens göra det, all elektronik är stendöd. Men den gick igång med hjälp av startkablar när jag testade, två gånger till.

Har sökt runt överallt och hittar inga riktigt liknande problem. Har sett många duktiga här, så min fråga är helt enkelt om det är någon som har någon tanke om vad det kan vara som spökar?

Tack!
av Johanlu
#1499510
Tack för svar! Allt såg bra ut vid kontroll av batteriet, samt att det var rejält uppladdat och hade bra kräm i även efter att ha gått. Men testar med ett nytt batteri, vore fantastiskt om det var så enkelt. Och en aning märkligt då batteriet var rätt nytt när de stora problemen kom. Men värt ett försök!
av vjohnj
#1499527
klacken skrev:men jag laddade det ändå och testade även med startkablar med samma resultat.
Men TS skriver "men jag laddade det ändå och testade även med startkablar med samma resultat."
av Johanlu
#1501460
Uppdatering. Skaffade ett nytt batteri, bilen funkade flera gånger utan starthjälp. Nu är bilen dock död igen, och batteriet är tomt på ström. Det är alltså någonting som drar ur strömmen i batteriet. Har någon en aning om vad som kan orsaka detta?

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]