NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499282
Första gången jag hade isär fjäderbenen så köpte jag 6st nya skruvar hos Volvo, tror de kostade runt/under 20kr/st då (kanske runt 2008-2009). Andra gången pga brusten fjäder några år senare, återanvände skruvarna då. Sen brast vänster fjäder ytterligare en gång och återanvände skruvarna en andra gång.

Man skall dra dessa med max 30Nm så det finns lite marginal (klass 10.9 = max 33 Nm)

Är det ingen rost så finner jag ingen anledning att byta dessa. Skulle de mot förmodan släppa så lär man märka det , lär låta ordentlig i varje gupp misstänker jag. Skruvarna hos Volvo är varmgalvade, de man får med vissa kit är elförzinkade och håller säkert sämre rostmässigt.

Jag använder Aviation Form a Gasket som gäng lim och det har funkat bra. (De större skruvarna typ hjulspindel och länkarm köper jag alltid nytt hos Volvo)
#1499304
dieselputte skrev: sön 15 maj 2022, 13:08 Första gången jag hade isär fjäderbenen så köpte jag 6st nya skruvar hos Volvo, tror de kostade runt/under 20kr/st då (kanske runt 2008-2009). Andra gången pga brusten fjäder några år senare, återanvände skruvarna då. Sen brast vänster fjäder ytterligare en gång och återanvände skruvarna en andra gång.

Man skall dra dessa med max 30Nm så det finns lite marginal (klass 10.9 = max 33 Nm)

Är det ingen rost så finner jag ingen anledning att byta dessa. Skulle de mot förmodan släppa så lär man märka det , lär låta ordentlig i varje gupp misstänker jag. Skruvarna hos Volvo är varmgalvade, de man får med vissa kit är elförzinkade och håller säkert sämre rostmässigt.


Jag använder Aviation Form a Gasket som gäng lim och det har funkat bra. (De större skruvarna typ hjulspindel och länkarm köper jag alltid nytt hos Volvo)


Jag bytade båda dämpare fram, hade momentnyckel inställd på fel så drog ena skruven på den haha, krävdes ej mycket alls för att ena skulle smälla :D Men som ni säger får jag dra en sväng till en volvohandlare alternativ skroten har säkert, Tack alla! :-D

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]