NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Traknast
#1498439
Har fått uppgift från verkstad att jag behöver byta båda drivknutarna i framvagnen. De hr dock inte tittat utan bara känt efter när de provkört bilen efter att ha fixat en annan grej. (Något är absolut fel, och tror nog själv också på drivaxeln)

Jag söker nu pålitlig verkstad som kan 1) kolla detta och 2) byta drivknutarna om det nu är de som är problemet. Söker era tips på bra sådan verkstad i Malmö. Har förstått att priset på sådant arbete kan diffa mycket!
av sOFFe
#1498473
Du skriver "båda drivknutarna" men menar du båda drivaxlarna, eller båda yttre drivknutarna?
Det är nämligen fyra drivknutar på bilen, två på varje drivaxel.
av Erik Å
#1498485
Och de inre knutarna brukar inte gå att byta, de är vanligtvis ihopbyggda med drivaxeln så att säga. Isåfall behöver man ny drivaxel. Men de inre brukar hålla minst dubbelt så länge som de yttre förutsatt att inte någon damask har gått sönder.
Yttre brukar vara relativt enkla att byta, men det kan bli problem med att man måste få ur axeln ur hjullagret och det är inte helt ovanligt att den har rostat fast.
Volvo säljer inga knutar som reservdel, bara hela drivaxlar som kostar multum.
Som tur är kan man hitta billiga knutar på andra håll, kolla hos trodo skruvat m.fl
av Traknast
#1498538
sOFFe skrev: lör 07 maj 2022, 20:51 Du skriver "båda drivknutarna" men menar du båda drivaxlarna, eller båda yttre drivknutarna?
Det är nämligen fyra drivknutar på bilen, två på varje drivaxel.
Jadu, vet inte mer än att mekanikern sa ”båda drivknutarna”. Behöver alltså definitivt någon som kan kolla detta!

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]