NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498252
Hej, tänkte skriva lite om min resa med en v50 som jag köpte för ungefär 1,5 år sen. tanken är att kunna hjälpa er som kanske har eller stöter på samma problem som jag har haft. Volvon är från år 2008 med en Ford motor (kamkedja).

Antisladd Service Erfordras
Ganska direkt efter att jag köpte bilen och var på väg hem (Falun) från Ludvika så började ABS lampan lysa med felmeddelande på displayen (Antisladd service erfordras ). Blev ganska chockad och ringde direkt till privatpersonen som jag köpte bilen av, där han svor att han aldrig hade sett felmeddelandet förut.
Blev orolig när jag googlade fram felet då vissa har behövt skrotat sina bilar. Jag körde hem till en vän som kunde läsa av koden (med vida utrustningen) och det visade sig vara en Yaw rate sensor som sitter under främre passagerare säten som det var fel på.
IMG_2412.JPG
IMG_2412.JPG (841.81 KiB) Visad 1495 gånger
Det verkar finnas olika modeller på just denna typ av sensor så det är viktigt att man hittar exakt samma sensor med samma nummer som du har i din bil, i mitt fall så var det 10. 1701-0353.3. (finns även på några Ford bilar)
Jag hittade en begagnat sensor på bildelsdatabasen vilket jag rekommenderar.
Byte sensor själv, felet försvann inte direkt, utan jag fick köra lite innan lampan släcktes. (runt 15min/paus/15 min).

Ryckig gaspådrag
Här Började jag med att byta spjälhuset/luftfilter osv utan att det blev stora förändringar, Det som till slut hjälpte mig här var att byta magnetventiler ,heter lika olika (reglerventiler, vakumventiler osv. ).
Ser ut såhär:
111986179.jpg
111986179.jpg (50.91 KiB) Visad 1495 gånger
.
Finns lite olika sorter men se efter det ni har på eran bil, står lite siffror och bokstäver på den svarta delen av sensor.
IMG_0301.jpg
IMG_0301.jpg (834.64 KiB) Visad 1495 gånger
Hjälpte mig ganska mycket, bilen blev "mjukare att köra och slutade rycka till 90% av gångerna. Hittade delen på grandado

Bränsle förbrukning
Dessa bilar är kända att dra ganska mycket, men jag blev ganska besviken när bilen ligger i snitt på 11-12 l/100km.
Det som hjälpte mig här var dels att fixa magnet sensorerna, samt att byta alla 4 hjullager. Bilen flög fram efter byten, det kändes som en ny bil. Jag passade på att byta däck också. Hela kombinationen minskade min bränsleförbrukning från 11,3 till 8,5 l/100km, mätt från mitt hem i Falun till Borlänge och tillbaka, ca 50km resa.
Inte bara det så får du en skönare körupplevelse. Kostade mig ca2000kr att beställa alla lager samt fick betala 4500kr då jag inte gjorde det själv, så ganska dyrt, men billigare än att köpa en ny bil i alla fall.

Bluetooth media för bilen
Det som mest störde mig var att jag inte kunde lyssna på musik i hyffsad bra kvalitet. Köra musik genom en radiosändare är inte min grej. Hittade först den jätte dyra alternativen som var att köpa en multimedia Android enhet från Bluepower men var som sagt för dyrt att investera runt 7000kr på det.
Tillslut hittade jag en Bluetooth modul från Tindie för ca 1000kr. Är jätte nöjd med den, fungerar klockrent, prisvärt investering och rekommenderar att alla som vill ha bra ljudkvalitet via bluetooth gör denna uppgradering.

Dessa är mina tips just nu, funderar på byta motorkuddarna då bilen vibrerar en del. Kommer att ha bilen ungefär 1,5 år till då jag tar examen från högskolan. Är rätt nöjd med bilen och tycker att det är en skön bild i övrigt med gott om plats. Har ni flera tips så skriv gärna i denna tråd. Kan inte lova att mina metoder fungerar på era bilar men det kan vara värt ett försök.
#1499821
Guldinlägg! Stort tack. Just den ryckiga gången vid gaspådrag är riktigt störande, ska kika på magnetventilerna imorgon.
Inte uteslutet till just 2ans och 3ans växel, men där är det mest märkbart för mig. Vissa dagar flyter den på utan problem (oftast efter att jag dragit den till 6K varv några gånger), och andra dagar är det som om att man sitter i en tryckluftsborr.

Ang. Justas på Tindie så sitter jag och väntar ivrigt på att han ska släppa rattstödsmodulen. Skulle vara tillgänglig inom någon vecka sa han!

Du råkar inte ha några tips på alla femtioelva oljeproblem Ford-motorerna (Volvo överlag iofs..) dras med? Jag har inte det ökända tjutet, men har ett utblås som heter duga från påfyllningslocket. Har dessutom en oljepöl på hasplåten i mitten strax bakom motorn. Fattar ju att det är någon packning som är gammal, en läcka eller att det faktiskt är vevhusventilationen men tänkte om du möjligtvis kan svara på rak arm utifrån beskrivningen?

Stör mig ordentligt på oljestickan också. Kan fylla på med en liter och kolla stickan när motorn är varm, 5-10 minuter efter eller helt kall och den visar inget vettigt resultat efter bara ett par dagar - fyller jag på olja ändå så går bilen dåligt och den bränner olja så uppenbarligen så finns det gott om olja.

För att tillföra något: om man bara har farthållarknappsatsen (vänster) på ratten så kan man bända loss plastklumpen på högra sidan och sätta dit rattreglage för radio/stereo och det funkar galant. Det är bara en kabel, som finns där oavsett om man har reglaget eller ej, som måste kopplas in i knappsatsen/rattreglaget och sen är det klart. Finns många på bildelsbasen för en liten peng, jag har en V50 -05 och det lirade med ett reglage från en modell -07. Sök bara på "rattreglage" så dyker det upp.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]