NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1498886
kvillebäck skrev:Vad vinner man rent bromstekniskt på större bromsar?
Jag förstår att man kan få kortare bromssträcka om man sätter på bredare däck, men vad får du med bredare däck och 320 mm skiva som du inte får på samma bil 278 mm skiva och bredare däck?

(Jag inser att det utseendet kan vara attraktivt men intresserar mig mer för den tekniska skillnaden)
Du kan få längre bromsträcka med bredare däck också. Beror på gummiblandningen.

Med större bromsskivor får man ofta större anläggningsyta(större belägg).
Mer massa som absorberar värme.
De som ofta glömms är att man också får längre hävarm/stång ifrån navet. Sitter bromsoket längre ut får man mer "kraft".

Sen blir ju den roterande massan högre vilket medför en del negativa saker.
Sen ska man vara försiktigt med att byta ifrån minsta bromoken till största, då bör man egentligen se till att huvudbroms cylindern är tillräckligt stor. Volvo har nog samma, men andra fabrikat har haft olika beroende på bromsar.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1498891
Rent visuellt så är det lite coolt att fylla ut fälgen men tänker vi prestanda så kan det vara bättre att ta mer luft till och från bromsarna.

Hålborrade skivor ser också coolt ut men fyller ingen funktion, möjligtvis att dom är sämre om du är en aggressiv förare just för att temperaturskillnaden över skivan kan få den att spricka upp eller bli sned, solida eller slitsade håller bättre.

Jag har hålborrade det på min D2, ganska töntigt om du frågar vem som helst.
Men alltid retar det någon...

Min första tanke var att fläska på med 320mm men orkar inte med problem vid besiktningen, och det kostar redan tillräckligt att ha en bil för min del.
Screenshot_20210409-162327__01.jpg
av kvillebäck
#1498892
KalleJ skrev:
kvillebäck skrev:Vad vinner man rent bromstekniskt på större bromsar?
Jag förstår att man kan få kortare bromssträcka om man sätter på bredare däck, men vad får du med bredare däck och 320 mm skiva som du inte får på samma bil 278 mm skiva och bredare däck?

(Jag inser att det utseendet kan vara attraktivt men intresserar mig mer för den tekniska skillnaden)
Du kan få längre bromsträcka med bredare däck också. Beror på gummiblandningen.

Med större bromsskivor får man ofta större anläggningsyta(större belägg).
Mer massa som absorberar värme.
De som ofta glömms är att man också får längre hävarm/stång ifrån navet. Sitter bromsoket längre ut får man mer "kraft".

Sen blir ju den roterande massan högre vilket medför en del negativa saker.
Sen ska man vara försiktigt med att byta ifrån minsta bromoken till största, då bör man egentligen se till att huvudbroms cylindern är tillräckligt stor. Volvo har nog samma, men andra fabrikat har haft olika beroende på bromsar.
Den längre hävarmen, har inte den spelat ut sin roll sen ABS blev standard på personbilar?
Större massa som absorberar mer värme är alltså en av vinsterna.

Känner att min kunskap på detta området har en del brister.
av KalleJ
#1498915
Beror väl på kör man tex i 200km/h med tunga eftermarknadshjul i 19" så lär väl inte orginalbromsarna slå igång ABSen direkt.
Men ja bra däck och bättre belägg gör nog mer på bromssträckan för minst pengar i de flesta fall.

Mer massa och svalare skivor minskar ju risken för att de blir sneda av överhettning dok.
Samt mer yta för värmen att överföras till luften. Så större bromsar funkar bättre med "vanliga" belägg som får minskad effekt vid för höga tempraturer.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1498957
Större bromsar ger bättre finkänsla med bromsen är min erfarenhet.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]