- ons 11 maj 2022, 23:54
#1498886
Med större bromsskivor får man ofta större anläggningsyta(större belägg).
Mer massa som absorberar värme.
De som ofta glömms är att man också får längre hävarm/stång ifrån navet. Sitter bromsoket längre ut får man mer "kraft".
Sen blir ju den roterande massan högre vilket medför en del negativa saker.
Sen ska man vara försiktigt med att byta ifrån minsta bromoken till största, då bör man egentligen se till att huvudbroms cylindern är tillräckligt stor. Volvo har nog samma, men andra fabrikat har haft olika beroende på bromsar.
kvillebäck skrev:Vad vinner man rent bromstekniskt på större bromsar?Du kan få längre bromsträcka med bredare däck också. Beror på gummiblandningen.
Jag förstår att man kan få kortare bromssträcka om man sätter på bredare däck, men vad får du med bredare däck och 320 mm skiva som du inte får på samma bil 278 mm skiva och bredare däck?
(Jag inser att det utseendet kan vara attraktivt men intresserar mig mer för den tekniska skillnaden)
Med större bromsskivor får man ofta större anläggningsyta(större belägg).
Mer massa som absorberar värme.
De som ofta glömms är att man också får längre hävarm/stång ifrån navet. Sitter bromsoket längre ut får man mer "kraft".
Sen blir ju den roterande massan högre vilket medför en del negativa saker.
Sen ska man vara försiktigt med att byta ifrån minsta bromoken till största, då bör man egentligen se till att huvudbroms cylindern är tillräckligt stor. Volvo har nog samma, men andra fabrikat har haft olika beroende på bromsar.
S80 10' 2.5FT+