NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dinky57
#1497092
Motorn startar inte efter motorbyte jag har en V50 -07 2,5 t5

Motorn som jag satte i var helt komplett med alla kablar och givare.
När jag soppar i nyckeln och ska starta lyser alla lampor som det brukar men när jag vrider nyckeln till startläge händer ingen ting sen står det "El. startspärr se manual" på instrumentet.
Jag har prövat med del gamla och den nya motorns styrbox och inget hjälper.

Någon som vet vad jag ska göra! Uppskattar alla svar som kan hjälpa!
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av HCP
#1497138
Ett långskott men kolla över alla säkringar.
När jag hade problem med nyckeln (inte samma fel du har) såg jag nåt om att dra ur säkringen till ECM i 5min och sen sätta tillbaka igen, nåt minne som behövde glömmas eller liknande.

I övrigt är det felkodsurläsning som gäller, då får du pang på rödbetan vad som gnäller.
av Okalettos
#1497142
Är det endast motordatorn ECM som du labbat med i samband med motorbytet?
'Startspärrskoderna' är lagrade i ett flertal enheter, 7st på v50 har jag hört.. och samtliga måste överensstämma..
av dinky57
#1497306
Okalettos skrev: mån 25 apr 2022, 22:14 Är det endast motordatorn ECM som du labbat med i samband med motorbytet?
'Startspärrskoderna' är lagrade i ett flertal enheter, 7st på v50 har jag hört.. och samtliga måste överensstämma..

Jag har prövat med ECM som hörde till bilen och den som kom med nya motorn och skiftade spjäll.
Har fortfarande kvar texten på mätaren "El. startspärr se manual"

Har fått lite felkoder
BCM-0100 kommunikation mellan styrenheter kommunikationsproblem med ECM
CEM-DE11 kommunikation med ECM-styrenhet signal saknas
EPS-0082 motorstatus felaktig signal
av Okalettos
#1497338
Att den nya ecm som följde med motorn inte fungerar beror på att den inte är kodad för att sitta i din bil..
Varför din befintliga ecm inte verkar fungera ihop med nya motorn har jag dock ingen aning om tyvärr, jag kan bara spekulera liksom..
av dinky57
#1497350
Okalettos skrev: ons 27 apr 2022, 14:24 Att den nya ecm som följde med motorn inte fungerar beror på att den inte är kodad för att sitta i din bil..
Varför din befintliga ecm inte verkar fungera ihop med nya motorn har jag dock ingen aning om tyvärr, jag kan bara spekulera liksom..
Jag blir nog tvungen att lämna bilen till en Volvo verkstad.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]