NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred831
#1494657
Hej på er alla duktiga!

Jag är ny till detta med att meka med bilar så hoppas ni har överseende med mina frågor :-)

Har en S40 -09 där det är tydliga knak när man kör över fartgupp. Det är lite oklart vartifrån ljudet kommer, jag har inte lyckats lokalisera det. Däremot har jag efter en hel del sökande förstått att stabilisatorstagen/krängningshämmarstagen kan vara orsaken.

Jag har kollat under bilen för att se skicket på stabilisatorstagen och det går väl konstatera att de har sett bättre dar - men går det att rent visuellt avgöra om de är "slut" och kan vara orsak till missljudet?

Jag är inne på att byta stagen bak, och eventuellt även de främre. Kan någon uttala sig om skicket på de främre utifrån bilderna nedanför?

Sen verkar det vara en hel del rost på krängningshämmarna i sig. Tänkte väl försöka borsta bort rost och ta WD40 i samband med att jag byter, men vad anser ni om skicket på dem?

Tack på förhand!

Vänster bak
Bild
Här tycker jag det ser ut som om det är lite "luft" mellan gummipackningen och själva krängningshämmaren?


Höger bak
Bild
Samma sak här, det ser ut som att den inte sitter åt tillräckligt hårt? Ska krängningshämmaren se så sned ut?


Vänster fram
Bild

Höger fram
Bild
#1494741
Bussningarna i de 2 första bilderna ser inte bra ut. Dessa är billiga i inköp. På min gamla bil hade en av dessa rostat av så krängningshämmaren levde sitt eget liv och slamrade i minsta gupp.

Blev knäpptyst efter byte.
#1496045
Uppdatering: Jag bytte de bakre stabilisatorstagen/bussningarna, men tyvärr löste det inte problemet.
Jag har nu gett mig på de främre i samband med att jag byter till sommardäck. De här grejerna har inte bytts på länge.

Har i princip fått av en av de främre stagen, men det återstår en skruv som verkar ha rostat fast i själva krängningshämmaren. Har försökt skruva, banka, skrika men den där skruven vill liksom inte släppa. Det verkar inte som att den är fastskruvad i själva krängningshämmaren utan man ska enkelt kunna föra den genom när den är i bra skick. Nu är det nog fastrostat.

Någon som har något tips att få loss den?

Bild:
Bild
Användarvisningsbild
av HCP
#1496055
Fred831 skrev: fre 15 apr 2022, 11:45 Uppdatering: Jag bytte de bakre stabilisatorstagen/bussningarna, men tyvärr löste det inte problemet.
Jag har nu gett mig på de främre i samband med att jag byter till sommardäck. De här grejerna har inte bytts på länge.

Har i princip fått av en av de främre stagen, men det återstår en skruv som verkar ha rostat fast i själva krängningshämmaren. Har försökt skruva, banka, skrika men den där skruven vill liksom inte släppa. Det verkar inte som att den är fastskruvad i själva krängningshämmaren utan man ska enkelt kunna föra den genom när den är i bra skick. Nu är det nog fastrostat.

Någon som har något tips att få loss den?

Bild:
Bild
Värme, mer värme och lite till värme :-D

Finns billiga gasbehållare med munstycke på biltema om du inte har nå häftigare variant.
#1496091
Då var främre stabilisatorstag bytta, men tyvärr löste det inte problemet. Det är något annat som ligger bakom :-(

När jag bytte hjulet vänster-bak märkte jag dock att det knakade rätt tydligt. Förmodligen är det därifrån som ljudet kommer. Kanske dåliga stötdämpare?
Användarvisningsbild
av HCP
#1496092
Har du kollat stötdämparfästet bak som sitter längst upp, de går av lite då o då. Två små öron på var sida som är bultade och de ärgar sönder o går av.
Då slamrar de rätt bra i gupp o sånt.
När du ändå tar ner de grejjerna kan ju dämpare vara bra att byta, de blir ju ofta inte bättre med tiden.

Ser ut såhär
2450596.jpg
2450596.jpg (20.3 KiB) Visad 2139 gånger
#1498047
HCP skrev:Har du kollat stötdämparfästet bak som sitter längst upp, de går av lite då o då. Två små öron på var sida som är bultade och de ärgar sönder o går av.
Då slamrar de rätt bra i gupp o sånt.
När du ändå tar ner de grejjerna kan ju dämpare vara bra att byta, de blir ju ofta inte bättre med tiden.

Ser ut såhär
2450596.jpg
Nej jag har inte kollat stötdämparfästena , men det låter som något jag bör göra. När jag kollar på videos på hur man tar loss bakre stötdämpare så skall man tydliga "stötta stången" med en domkraft. Är detta nödvändigt verkligen?
Bild

Steg 4 i videon nedan:
#1498065
Ja, det är nödvändigt. Lyft upp bilen med domkraft och placera den på en pallbock så att du kan använda domkraften för att stödja hjulupphängningen. Använd aldrig en domkraft ensam när du arbetar vid/under bilen.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]