NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kareta
#1498090
Bytte bak nyligen, det var inte mycket kraft som behövdes som stöd. Dämparnas maxlängd är nästan samma som hjulupphängningens så allting behövde lyftas någon centimeter. Det gick med handkraft, men vi var också två pers.
#1498200
Pallbock använder jag alltid. Men ursäkta att jag frågar, men vad händer om jag inte stöttar upp hjulupphängningen? Såg en video på Youtube där de inte verkade göra det och det verkade fungera.
Användarvisningsbild
av HCP
#1498246
Kan inte minnas att jag gjorde det heller, sitter ju andra grejjer som håller i allt.
Möjligen en domkraft för att få det i hålen på slutet.
Skadar ju inte att ha bilen på pallbock och bara ha en domkraft under fästet till stötdämparen om nåt skulle vilja röra sig mer.
av Fred831
#1498572
Uppdatering:

Jag har nu hissat upp bilen och inspekterat bakre stötdämpare och fästen. Det såg hyfsat okej ut (enligt mitt otränade öga) och som en första åtgärd utan att faktiskt byta stötdämpare och fäste så valde jag att helt enkelt gå loss med WD-40 och försöka smörja in dämparna och fästena, samt alla bussningar som jag kom åt. Känns dumt att lägga ut pengar utan att ha prövat alla andra alternativ. Och ibland har man tur - det fungerade. Inga knak längre från bakvagnen. :-D

Tyvärr inser jag nu att det även kommer knak från framvagnen :bored: Innan knakade väl det både fram och bak, därför som jag hade lite svårt att lokalisera det.

Jag har spelat in ljudet när jag sakta kör över ett fartgupp med framvagnen: https://www.youtube.com/shorts/gEJg3iTfiYg
Någon som har förslag vad detta kan vara? Jag har redan bytt stabilisatorstag fram och de sitter som de ska.

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

V70 motor till 850

Det blir att flytta allt inkl kabelhärvor och[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]

Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]