NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LennartDoe
#1493339
Hej gubbar!
Jag är amatör vad gäller att mecka med bilar, men har fixat lite småsaker själv sen jag blev bilägare (v50 -07). Nyligen gick en av mina fjädrar av vid ett av backdäcken. Jag har kollat massa videos på hur man byter och har lyckats byta den trasiga, men har förstått att man måste byta båda bak om man byter en bak.

För att frigöra fjädern behöver jag ju lossa på länkarmen. I de flesta videos så tar de loss mittbulten och lossar bulten längst in (den med de knasiga specialbrickorna och där bulten är urspårad på längden). För mig tycks dessa bultar sitta som gjutna även fast jag fått loss muttern. Den fjädern jag lyckats byta så lossade jag den yttersta bulten vid däcket istället och det var lite trögdraget men gick mycket smidigt.

Problemet nu är att den yttersta bulten på andra sidan är runddragen så den går inte att lossa. Då står jag inför 2 alternativ. Kvadda bult och allt vid däckänden och sen i med en ny fräsch bult, eller att få loss bulten i andra änden av länkarmen. Vad jag kan se från videos på nätet så verkar den här konstiga bulten bara vara att knacka ut när man lossat muttern, men som sagt den verkar orubblig och jag är rädd att jag ska paja något för att jag gör fel. Finns det någon här som vet om kusten är klar att bara banka på tills den lossnar eller om det finns något annat knep? Den sitter ju som sagt som gjuten och att skruva ut den är väl inte ens möjligt då brickan förhindrar själva bulten från att kunna snurra tror jag?

Lutar lite åt att köpa bultavdragar-hylsor och kvadda den yttre lite enklare bulten och sen ersätta den, men kan jag få loss den inre bulten istället så sparar jag ju kanske 600-700kr vilket skulle passa mig utmärkt. :P

Någon som har några tips?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1493341
WD40, 5-56 eller liknande på den bulten som sitter som gjuten. Är mitt förslag. En brädbit emellan när du bankar på gängade saker.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av LennartDoe
#1493345
Tack för tips! Jag har kört WD40, 5-56 och 6-66 i omgångar i flera dagar i hopp om att rost ska lösas upp och de ska släppa. Om jag har en träbit emellan, kommer det inte bara bli hål i trät tills det slutligen spricker? Det är vad som hänt mig när jag gjort liknande förr.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1493348
Ofan. Då har det nog kommit in fukt och den sitter som gjuten som du säger. Mutterspräckare på den runddragna. En sån har räddat sittuationen för mig många gånger.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av LennartDoe
#1493356
GLIZ skrev:Ofan. Då har det nog kommit in fukt och den sitter som gjuten som du säger. Mutterspräckare på den runddragna. En sån har räddat sittuationen för mig många gånger.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack för tips! Ja jag har tittat på såna där också och de verkar användbara. Men tyvärr är det själva bulten/sexkantsskruven som fått gängpaj och de inre muttern sitter dessutom så tajt inklämd att jag inte tror att jag skulle få in den där för att spränga muttern ens. Det är därför jag funderar på om en sån avdragningshylsa skulle fungera bättre för att nypa tag i själva sexkantsskruven och dra ut den. Jag har inte tillgång till någon svets och jag är osäker på om en rörtång skulle funka på grund av att jag måste ta nya grepp hela tiden då och med tanke på hur trögt det var hela vägen på andra sidan där det ändå gick bra att dra loss den med en hylsa.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1493378
Den kanske.
Om det finns lite kvar av formen på bultens huvud.
Screenshot_20220323-200214_Biltema.jpg
Screenshot_20220323-200214_Biltema.jpg (34.56 KiB) Visad 2613 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av LennartDoe
#1493392
Intressant variant den där multihylsan. Det kanske skulle gå, men hur stark är den? Ser ut som att de där rörliga pinnarna kommer gå av med tiden, men de kanske är tåliga.

Den sista bilden du skickade var ungefär vad jag tittat på också, fast jag hittade nog ett annat kitt som kostade typ 600kr. Lite orolig för att de inte ska funka dock och att man förstör bulten ytterligare bara, men till slut får man väl borra ut den i så fall.

Min kanske dummaste fråga är vart man hittar nya bultar som är lämpliga? Har hittat en del olika bultsatser med olika storlekar och muttrar och allt möjligt, men de ser ju inte direkt ut som de befintliga bultarna i bilen, men är det typ sånt man använder och försöker hitta någon som passar bara, kanske tillsammans med brickor? Är enda kravet att det ska vara rostfritt typ eller såna förzinkade? Vill ju inte att det ska bli en "hej kom och hjälp mig "-lösning. Jag antar att volvo inte har några super special bilbultar utan att det är M-standard typ?
Användarvisningsbild
av luzt
#1493397
Skulle göra detta på min V50, bultarna (samtliga) hade rostat fast i bussningarna, fick skära av, värma och slås ut med slägga. Helvetes jobb. Läst flera som haft samma problem.

Hade förberett mig på ett lätt eftermiddagsjobb, blev heldag på lyft.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]