NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1493804
LennartDoe skrev: lör 26 mar 2022, 19:03
HCP skrev:Klonk kan du få om fästet är av eller delvis av som sitter högst upp på dämparen.
In med lampa och lys, du kan även stoppa in armen utan att ta bort hjulet och känna efter. (dock hissa upp bilen lite först).
Tack för tips! Drog iväg en beställning på nya stötdämpare igår förmiddag i hopp om att få dem till på måndag så jag hann inte kika så mycket innan det. Efter att ha sett hur stötdämparna ser ut så tyckte jag att det förklarade ljudet ganska bra. Klonkandet som jag skrivit innan kanske för tankarna mer åt rent metalliskt ljud, men tycker det låter som en metallstav emot plast mer typ. Ska nog kolla enligt dina tips innan jag skruvar isär eller byter ut något.
Förbered dig o köp 2 nya bultar på volvo till nedre delen av dämparen också.
För du kommer dra dem rund - garanterat.
Och ha satsen från biltema redo som länkades innan för att dra lös muttrar (funkar på bult också), jag fick köpa en sån efter en hel eftermiddags ord som inte står i bibeln :-D
Om du inte redan haft dem löst alltså.
av LennartDoe
#1493830
HCP skrev:
LennartDoe skrev: lör 26 mar 2022, 19:03
HCP skrev:Klonk kan du få om fästet är av eller delvis av som sitter högst upp på dämparen.
In med lampa och lys, du kan även stoppa in armen utan att ta bort hjulet och känna efter. (dock hissa upp bilen lite först).
Tack för tips! Drog iväg en beställning på nya stötdämpare igår förmiddag i hopp om att få dem till på måndag så jag hann inte kika så mycket innan det. Efter att ha sett hur stötdämparna ser ut så tyckte jag att det förklarade ljudet ganska bra. Klonkandet som jag skrivit innan kanske för tankarna mer åt rent metalliskt ljud, men tycker det låter som en metallstav emot plast mer typ. Ska nog kolla enligt dina tips innan jag skruvar isär eller byter ut något.
Förbered dig o köp 2 nya bultar på volvo till nedre delen av dämparen också.
För du kommer dra dem rund - garanterat.
Och ha satsen från biltema redo som länkades innan för att dra lös muttrar (funkar på bult också), jag fick köpa en sån efter en hel eftermiddags ord som inte står i bibeln :-D
Om du inte redan haft dem löst alltså.
Risiga gamla bultar som inte lossnar eller som måste ersättas är typ det jobbigaste av allt tycker jag det verkar som. Bildelar kan man lätt hitta exakt vad man söker utan att en titta på dem man har innan man beställer, men att hitta bultar som man vet kommer passa verkar knepigare. Får kanske höra med dem på plats om de har nå bra på Bilia eller kolla efter något lämpligt bultkit biltema annars eller nåt.
Senast redigerad av 1 LennartDoe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HCP
#1493833
LennartDoe skrev: lör 26 mar 2022, 21:44
HCP skrev:
LennartDoe skrev: lör 26 mar 2022, 19:03

Tack för tips! Drog iväg en beställning på nya stötdämpare igår förmiddag i hopp om att få dem till på måndag så jag hann inte kika så mycket innan det. Efter att ha sett hur stötdämparna ser ut så tyckte jag att det förklarade ljudet ganska bra. Klonkandet som jag skrivit innan kanske för tankarna mer åt rent metalliskt ljud, men tycker det låter som en metallstav emot plast mer typ. Ska nog kolla enligt dina tips innan jag skruvar isär eller byter ut något.
Förbered dig o köp 2 nya bultar på volvo till nedre delen av dämparen också.
För du kommer dra dem rund - garanterat.
Och ha satsen från biltema redo som länkades innan för att dra lös muttrar (funkar på bult också), jag fick köpa en sån efter en hel eftermiddags ord som inte står i bibeln :-D
Om du inte redan haft dem löst alltså.
Risiga gamla bultar som inte lossnar eller som måste ersättas är typ det jobbigaste av allt tycker jag det verkar som. Bildelar kan man lätt hitta exakt vad man söker utan att en titta på de man har innan man beställer, men att hitta bultar som man vet kommer passa verkar knepigare. Får kanske höra med dem på plats om de har nå bra på Bilia eller kolla efter något lämpligt bultkit biltema annars eller nåt.
Jag ringde volvo och de tog hem dem över natten, sa vilka bultar det var bara så va de inga problem.
Kostade inte många kronor, 22 per sida eller liknande.
Då blev de rätt direkt. På större ställen har de säkert dem i lager också.
av CPM
#1494795
1. Skramlet från stötdämparen kan bero på att sätet brustit. Det är i aluminium och sitter fäst längst upp i hjulhuset med två sexkantskruvar.
2. Bulten som håller stötdämparen i länkarmen sitter som tusan. Jag har lossat på båda sidorna. Ena sidan med hylsa och dragskaft plus gasollåga och wd-40. Det tog över en timma. Andra sidan borstade jag ren ändan av bultgängan där den sticker ut ut fästgängan, värmde med gasollåga, hade på ATF-olja, värme och ATF igen, och sluligen ringnyckel och handslägga. Då lossade bulten på tio minuter, även om jag fick slå nyckeln med handsläggan för att bulten skulle röra sig.
Volvo tar 1800 kr för att byta dämparsäte på en sida, och delarna - fäste, fästskruv och nedre bult - kostar runt tusenlappen över disk hos Volvo. Delarna går att få billigare hos annan handlare.
Jag rekommenderar byte på båda sidor om sätet ger sig på ena sidan. För mig gick det bara ett par månader tills den andra gav sig efter att jag bytt den första.
av LennartDoe
#1495121
Du har helt rätt om "sätet" är samma som fjäderbenslager eller vad det hette på skruvat. Otroligt att jag inte såg det direkt när jag bytte fjädern. Stötdämparen var helt lös i överkant p.g.a. plasten i sätet spruckit vid bultarna. Det var kämpigt att få loss bulten nedtill för mig också, men hittade lite gasol i polarens garage och efter att jag eldat lite så gick det ganska mycket lättare. Har man grejer så löser sig problemen mycket lättare. Utan gasolen hade jag nog aldrig fått ut mer än halva bulten för sen låste den sig som fan tills jag hittade gasolen. Tror faktiskt att jag löste hela bytet på typ en timme och delen gick på typ 300kr med frakt så det var skönt att det inte blev några 1800kr.

Efter att jag bytte fjäderbenslagret baktill så låter bilen inte trasig längre så åkte iväg på besiktning. Fick nedslag på vänster stötdämpare fram då! Den läcker tydligen så nu är det äntligen dags för nästa utmaning och ännu fler specialverktyg för nu kommer jag inte undan utan fjäderspännare. Sen får jag besikta om bilen och sen får jag testa bultavdragare och såna grejer för att byta den andra fjädern bak som jag hade problem med. Men sen när det är gjort, då behöver jag bara laga ACn. :crying:
av LennartDoe
#1495165
Tror ni besiktningsmannen såg att det läckte luft ur stötdämparen vänster fram eller tror ni han bara såg att den var mer hoptryckt än den på höger sida bara? Tänkte bilen har ju stått lyft vid höger bak i några dagar. Kan stötdämparen ha blivit lite extra komprimerad men att den bara behöver "pumpas" upp igen eller har den gått sönder av det?
Användarvisningsbild
av HCP
#1495174
Har de gett nerslag så är det bara skifta. Endera läckage av olja eller pys från gasdämpare.
De kan också se det på skaktestet att den rör sig mer än den ska men osäker om de enbart får använda det som orsak.

Nu har du ett till projekt framför dig där du får svära en hel del. Dämparna fram = hela fjäderbenet. Byt båda sidor direkt annars kommer du högst troligen få sned bil. Lägg på en hjulinställning ovanpå det också som grädde på moset.
Jag har bytt båda flera gånger, dels för att jag ibland när jag stressar är en sneskruvare - så om du inte gjort detta innan föreslår jag att du köper ett komplett fjäderben för 1600kr på skruvat.se

Det kommer spara dig en hel del svordomar. Köper du bara dämparen måste du pressa ihop fjädern, sen montera lagret i toppen åt rätt håll enligt markeringar (många inkl. jag missade det) annars kommer det gå sönder dag 1.
Tipsar om att ta lös hela hjulspindeln = nya drivaxelbultar då de är sträckbult.
Då får du ner allt på backen och kan få isär allt lättare, då dämparen är som ett rör som sitter nedstucken i hjulspindeln kräver en hel del bankande o ord som inte finns på någon sida i bibeln.
Att göra det på plats är tålamodsprövande till nivåer du inte sett innan :-D
av LennartDoe
#1495176
HCP skrev:Har de gett nerslag så är det bara skifta. Endera läckage av olja eller pys från gasdämpare.
De kan också se det på skaktestet att den rör sig mer än den ska men osäker om de enbart får använda det som orsak.

Nu har du ett till projekt framför dig där du får svära en hel del. Dämparna fram = hela fjäderbenet. Byt båda sidor direkt annars kommer du högst troligen få sned bil. Lägg på en hjulinställning ovanpå det också som grädde på moset.
Jag har bytt båda flera gånger, dels för att jag ibland när jag stressar är en sneskruvare - så om du inte gjort detta innan föreslår jag att du köper ett komplett fjäderben för 1600kr på skruvat.se

Det kommer spara dig en hel del svordomar. Köper du bara dämparen måste du pressa ihop fjädern, sen montera lagret i toppen åt rätt håll enligt markeringar (många inkl. jag missade det) annars kommer det gå sönder dag 1.
Tipsar om att ta lös hela hjulspindeln = nya drivaxelbultar då de är sträckbult.
Då får du ner allt på backen och kan få isär allt lättare, då dämparen är som ett rör som sitter nedstucken i hjulspindeln kräver en hel del bankande o ord som inte finns på någon sida i bibeln.
Att göra det på plats är tålamodsprövande till nivåer du inte sett innan :-D
Ja jag har förstått att jag måste byta båda och att just detta moment för ovanlighetens skull är tusen gånger svårare vid framaxeln än bakaxeln. Skönt att höra att det är nu jag kommer börja svära...vad har jag gjort innan då liksom? Nä men jag får fler verktyg och knep allt eftersom jag lär mig så det kanske ändå går framåt och blir jämna plågor hoppas jag. Har suttit en del i typ panik med saker halvt isärplockat och sen ha enorma problem och kastats mellan förtvivlan och lite tamejfan när man inte fått loss saker, men nu har jag en del knep och gasol t.ex.

Jag hittade inte något komplett fjäderben på skruva till min bil tyvärr. Men är jag en komplett idiot om jag inte byter fjädrarna fram samtidigt och kanske fjäderbenslagret (eller sätet/lagret eller vad den kan heta)? Det är ju liksom inte en veteranbil jag vill bygga om till modern standard, jag försöker utan inkomster hålla min bil rullande på samma sparpengar som jag lever av för tillfället. Men detta är kanske inte ett moment jag vill göra om ifall en fjäder går om ett år + att en trasig fjäder kan punktera däck under färd eller typ göra att man måste sluta köra omedelbart så dumt att inte passa på nu kanske?

Är det själva lagret som går sönder om jag monterar det fel eller typ hela fjäderbenet? Det är alltså hur änden på fjädern landar i ändarna så att det inte blir snedvridning av benet typ? Jag kanske är för snabb på att beställa grejer ibland så på ett sätt glad att inte skruvat hade kompletta fjäderben för då skulle jag nog inte få beställa därifrån igen sen om jag ångrat mig igen haha. Trodde ju dämparna bak var paj så beställde 2, men sen räckte det ju med att byta fjäderbenslagret så skickade tillbaka dem. Har beställt en enklare fjäderspännare och en vänster och en höger fram stötdämpare nu.

Ungefär såhär ser min action plan ut:
Senast redigerad av 2 LennartDoe, redigerad totalt 0 gång.
av LennartDoe
#1495178
Förresten, är det alltså bulten som går genom hjullagret in i drivaxeln som alltid måste bytas om man tar loss den? Förstod jag dig rätt?

Och tack för tipset om hjulinställning. Det låter ju såklart logiskt, men inget jag hade tänkt på. Undrar om inte det är enklast att leja ut? Har för mig att det inte kostar så mycket och förhållandevis knepigt att få till själv kanske. Kollade lite på det när jag bytte hjullager förut.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?