- ons 23 mar 2022, 17:13
#1493339
Hej gubbar!
Jag är amatör vad gäller att mecka med bilar, men har fixat lite småsaker själv sen jag blev bilägare (v50 -07). Nyligen gick en av mina fjädrar av vid ett av backdäcken. Jag har kollat massa videos på hur man byter och har lyckats byta den trasiga, men har förstått att man måste byta båda bak om man byter en bak.
För att frigöra fjädern behöver jag ju lossa på länkarmen. I de flesta videos så tar de loss mittbulten och lossar bulten längst in (den med de knasiga specialbrickorna och där bulten är urspårad på längden). För mig tycks dessa bultar sitta som gjutna även fast jag fått loss muttern. Den fjädern jag lyckats byta så lossade jag den yttersta bulten vid däcket istället och det var lite trögdraget men gick mycket smidigt.
Problemet nu är att den yttersta bulten på andra sidan är runddragen så den går inte att lossa. Då står jag inför 2 alternativ. Kvadda bult och allt vid däckänden och sen i med en ny fräsch bult, eller att få loss bulten i andra änden av länkarmen. Vad jag kan se från videos på nätet så verkar den här konstiga bulten bara vara att knacka ut när man lossat muttern, men som sagt den verkar orubblig och jag är rädd att jag ska paja något för att jag gör fel. Finns det någon här som vet om kusten är klar att bara banka på tills den lossnar eller om det finns något annat knep? Den sitter ju som sagt som gjuten och att skruva ut den är väl inte ens möjligt då brickan förhindrar själva bulten från att kunna snurra tror jag?
Lutar lite åt att köpa bultavdragar-hylsor och kvadda den yttre lite enklare bulten och sen ersätta den, men kan jag få loss den inre bulten istället så sparar jag ju kanske 600-700kr vilket skulle passa mig utmärkt.
Någon som har några tips?
Jag är amatör vad gäller att mecka med bilar, men har fixat lite småsaker själv sen jag blev bilägare (v50 -07). Nyligen gick en av mina fjädrar av vid ett av backdäcken. Jag har kollat massa videos på hur man byter och har lyckats byta den trasiga, men har förstått att man måste byta båda bak om man byter en bak.
För att frigöra fjädern behöver jag ju lossa på länkarmen. I de flesta videos så tar de loss mittbulten och lossar bulten längst in (den med de knasiga specialbrickorna och där bulten är urspårad på längden). För mig tycks dessa bultar sitta som gjutna även fast jag fått loss muttern. Den fjädern jag lyckats byta så lossade jag den yttersta bulten vid däcket istället och det var lite trögdraget men gick mycket smidigt.
Problemet nu är att den yttersta bulten på andra sidan är runddragen så den går inte att lossa. Då står jag inför 2 alternativ. Kvadda bult och allt vid däckänden och sen i med en ny fräsch bult, eller att få loss bulten i andra änden av länkarmen. Vad jag kan se från videos på nätet så verkar den här konstiga bulten bara vara att knacka ut när man lossat muttern, men som sagt den verkar orubblig och jag är rädd att jag ska paja något för att jag gör fel. Finns det någon här som vet om kusten är klar att bara banka på tills den lossnar eller om det finns något annat knep? Den sitter ju som sagt som gjuten och att skruva ut den är väl inte ens möjligt då brickan förhindrar själva bulten från att kunna snurra tror jag?
Lutar lite åt att köpa bultavdragar-hylsor och kvadda den yttre lite enklare bulten och sen ersätta den, men kan jag få loss den inre bulten istället så sparar jag ju kanske 600-700kr vilket skulle passa mig utmärkt.
Någon som har några tips?