NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1493408
Du måste ha en bult som tål påfrestningarna. Funkar inte med vad som helst. Det går lätt av om det är för mjukt eller för hårt stål i den. Kolla med skruvat.se mekster.se elle trodo.se tror inte autodoc har. En mekanisk verkstad kan också ha.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av LennartDoe
#1493507
luzt skrev:Skulle göra detta på min V50, bultarna (samtliga) hade rostat fast i bussningarna, fick skära av, värma och slås ut med slägga. Helvetes jobb. Läst flera som haft samma problem.

Hade förberett mig på ett lätt eftermiddagsjobb, blev heldag på lyft.
Tack för infon! Skönt att höra att det inte bara är jag. Men eftersom jag fått loss muttern längst in på länkarmen så borde det bara vara att köra släggan tills den kommer? Eller tror du bulten var gängad i något mer på vägen än bara i muttern?
av LennartDoe
#1493509
GLIZ skrev:Du måste ha en bult som tål påfrestningarna. Funkar inte med vad som helst. Det går lätt av om det är för mjukt eller för hårt stål i den. Kolla med skruvat.se mekster.se elle trodo.se tror inte autodoc har. En mekanisk verkstad kan också ha.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det är mest skruvat jag letat hos, men de verkar inte ha en skruv lustigt nog. Det kanske är jag som misslyckats med min sökning p.g.a. att jag har knappat in med reg nr kanske eller nåt. Ska höra på biltema om de har något bra, annars får jag surfa vidare i jakten på någon av de andra sidorna du rekommenderade. Min största rädsla när jag ska mecka är att man ska förstöra någon bult eller mutter och inte få ihop allt igen så vore ju grymt om man kunde hitta något bra kit med massa olika bra bultar så att man inte behöver åka och handla varje gång man behöver en bult. Särskilt då bilen ju är isärskruvat när man upptäcker att man behöver en bult.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1493512
LennartDoe skrev:Skulle det kunna funka med en fjäderpress och lirka ut fjädern (och i med den nya) utan att skruva loss länkarmen tro? Sett någon kommentar på youtube som insinuerade det, men känns som att det inte borde gå rent spontant? Det skulle ju i så fall ta mig runt fastrostade bultar problematiken.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038106
Fick inte plats med såna när jag byte på min :-(
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1493548
LennartDoe skrev:
luzt skrev:Skulle göra detta på min V50, bultarna (samtliga) hade rostat fast i bussningarna, fick skära av, värma och slås ut med slägga. Helvetes jobb. Läst flera som haft samma problem.

Hade förberett mig på ett lätt eftermiddagsjobb, blev heldag på lyft.
Tack för infon! Skönt att höra att det inte bara är jag. Men eftersom jag fått loss muttern längst in på länkarmen så borde det bara vara att köra släggan tills den kommer? Eller tror du bulten var gängad i något mer på vägen än bara i muttern?
En variant är skruva på mutern 2-3mm ifrån åtskruvad eller tills bulten nästan tittar fram. Sätt en hylsa på och dra till med en liten slägga. Om hylsan tar i länkarmen först lägg en mutter i hylsan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1493551
För att lätta upp stämningen lite.
Tog i så en 245:a flyttade sig 10cm på en lift en gång. Inte med slägga men förlängde en fast nyckel med en annan fast nyckel (ringen i käftarna på nyckel 1) när jag skulle ha loss en mutter på länkarmens bussning. Bulten rök av.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av LennartDoe
#1493572
GLIZ skrev:För att lätta upp stämningen lite.
Tog i så en 245:a flyttade sig 10cm på en lift en gång. Inte med slägga men förlängde en fast nyckel med en annan fast nyckel (ringen i käftarna på nyckel 1) när jag skulle ha loss en mutter på länkarmens bussning. Bulten rök av.
Haha, det låter som att skit kan sitta hårt med andra ord, vilket jag i och för sig tycker mig ha märkt. Jag pausade fjäderbytet på den sidan där den inte är av eftersom jag är orolig för att förstöra mer än jag lagar om jag fortsätter och måste besikta bilen innan månadens slut. Tanken är väl även att jag behöver bilen för att åka och köpa fler prylar för att kunna lösa problemet. Men hur viktigt är det att byta båda fjädrar? Är det mest en komfortgrej, att den kommer ryka när som ändå eller att bilen kan börja snedslitas på något sätt så att man skadar bilen?

Det förjävligaste var att jag fortfarande hör klonkande ljud från den sidan där jag bytte ut en fjäder som var av på 2 ställen. Det var ju såklart bra att byta den fjädern, men frågan är om inte den varit så länge och att det var stötdämparen som jag märkte av när det börja klonka runt efter att jag råkat köra i ett potthål. Klonkar det om stötdämpare som är paj? Jag antar att det är samma med stötdämpare som med fjäder att jag åker på att byta på båda sidor om det är det? Tror ni med 99-100% att det är stötdämparen så jag ska åka och köpa direkt eller ska jag typ köra min besiktning och se om de kan fastställa vad som spökar?
Användarvisningsbild
av HCP
#1493652
Klonk kan du få om fästet är av eller delvis av som sitter högst upp på dämparen.
In med lampa och lys, du kan även stoppa in armen utan att ta bort hjulet och känna efter. (dock hissa upp bilen lite först).
av LennartDoe
#1493803
HCP skrev:Klonk kan du få om fästet är av eller delvis av som sitter högst upp på dämparen.
In med lampa och lys, du kan även stoppa in armen utan att ta bort hjulet och känna efter. (dock hissa upp bilen lite först).
Tack för tips! Drog iväg en beställning på nya stötdämpare igår förmiddag i hopp om att få dem till på måndag så jag hann inte kika så mycket innan det. Efter att ha sett hur stötdämparna ser ut så tyckte jag att det förklarade ljudet ganska bra. Klonkandet som jag skrivit innan kanske för tankarna mer åt rent metalliskt ljud, men tycker det låter som en metallstav emot plast mer typ. Ska nog kolla enligt dina tips innan jag skruvar isär eller byter ut något.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]