NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1495181
LennartDoe skrev: fre 08 apr 2022, 10:49 Förresten, är det alltså bulten som går genom hjullagret in i drivaxeln som alltid måste bytas om man tar loss den? Förstod jag dig rätt?

Och tack för tipset om hjulinställning. Det låter ju såklart logiskt, men inget jag hade tänkt på. Undrar om inte det är enklast att leja ut? Har för mig att det inte kostar så mycket och förhållandevis knepigt att få till själv kanske. Kollade lite på det när jag bytte hjullager förut.
Ja precis, sitter i centrum på drivaxeln. Har du ingen momentnyckel så går det att räkna ut ändå. Jag använde en vattendunk med X antal KG i på 1m avstånd så kan man räkna ut rätt NM ändå. Om du inte redan har en alltså, dumt att köpa enbart för det.
Hjulinställning kom jag på inte är jättenödvändig, jag bytte länkarmar samtidigt så det var de jag kom ihåg.
Det blir inte jättemycket som skiljer sig när du bara byter dämparen. Så avvakta med det om du inte märker att ratten är sned eller att det börjar dra åt nåt håll.

Längst upp på dämparen sitter ett rullager + en gummidel, ibland säljs dessa var för sig, en del i samma kit. Se till att det står "med rullager" så du får båda.
Dessa har en liten pigg på sig, som ska vara riktad åt samma håll som styrpiggen på dämparen längst ned.
Sätter man denna fel så börjar fjädern hoppa runt i sätet - vilket det gör på min högersida just nu vid fullt rattutslag :-D

Jag hade bytt fjädern om allt ändå ska ned, beror på om den ser bytt ut eller inte. Mina har brustit på båda sidor och min har gått 18.000 nu.
Men det är ju en pengafråga också, du kan ju välja att avvakta om du känner för att göra detta igen när/om fjädern brister.
av dieselputte
#1495182
LennartDoe skrev:
HCP skrev:Har de gett nerslag så är det bara skifta. Endera läckage av olja eller pys från gasdämpare.
De kan också se det på skaktestet att den rör sig mer än den ska men osäker om de enbart får använda det som orsak.

Nu har du ett till projekt framför dig där du får svära en hel del. Dämparna fram = hela fjäderbenet. Byt båda sidor direkt annars kommer du högst troligen få sned bil. Lägg på en hjulinställning ovanpå det också som grädde på moset.
Jag har bytt båda flera gånger, dels för att jag ibland när jag stressar är en sneskruvare - så om du inte gjort detta innan föreslår jag att du köper ett komplett fjäderben för 1600kr på skruvat.se

Det kommer spara dig en hel del svordomar. Köper du bara dämparen måste du pressa ihop fjädern, sen montera lagret i toppen åt rätt håll enligt markeringar (många inkl. jag missade det) annars kommer det gå sönder dag 1.
Tipsar om att ta lös hela hjulspindeln = nya drivaxelbultar då de är sträckbult.
Då får du ner allt på backen och kan få isär allt lättare, då dämparen är som ett rör som sitter nedstucken i hjulspindeln kräver en hel del bankande o ord som inte finns på någon sida i bibeln.
Att göra det på plats är tålamodsprövande till nivåer du inte sett innan :-D
Ja jag har förstått att jag måste byta båda och att just detta moment för ovanlighetens skull är tusen gånger svårare vid framaxeln än bakaxeln. Skönt att höra att det är nu jag kommer börja svära...vad har jag gjort innan då liksom? Nä men jag får fler verktyg och knep allt eftersom jag lär mig så det kanske ändå går framåt och blir jämna plågor hoppas jag. Har suttit en del i typ panik med saker halvt isärplockat och sen ha enorma problem och kastats mellan förtvivlan och lite tamejfan när man inte fått loss saker, men nu har jag en del knep och gasol t.ex.

Jag hittade inte något komplett fjäderben på skruva till min bil tyvärr. Men är jag en komplett idiot om jag inte byter fjädrarna fram samtidigt och kanske fjäderbenslagret (eller sätet/lagret eller vad den kan heta)? Det är ju liksom inte en veteranbil jag vill bygga om till modern standard, jag försöker utan inkomster hålla min bil rullande på samma sparpengar som jag lever av för tillfället. Men detta är kanske inte ett moment jag vill göra om ifall en fjäder går om ett år + att en trasig fjäder kan punktera däck under färd eller typ göra att man måste sluta köra omedelbart så dumt att inte passa på nu kanske?

Är det själva lagret som går sönder om jag monterar det fel eller typ hela fjäderbenet? Det är alltså hur änden på fjädern landar i ändarna så att det inte blir snedvridning av benet typ? Jag kanske är för snabb på att beställa grejer ibland så på ett sätt glad att inte skruvat hade kompletta fjäderben för då skulle jag nog inte få beställa därifrån igen sen om jag ångrat mig igen haha. Trodde ju dämparna bak var paj så beställde 2, men sen räckte det ju med att byta fjäderbenslagret så skickade tillbaka dem. Har beställt en enklare fjäderspännare och en vänster och en höger fram stötdämpare nu.

Ungefär såhär ser min action plan ut:
Hmm, det där var ju ingen bra video som inte fokuserar på linjeringen av stödbenslagret. Piggen på lagret skall ligga i linje med flänsen som man skjuter in i spindeln. (rakt framåt)

Hamnar linjeringen fel blir lagret snedbelastat och pajar. Ett tecken brukar vara klonk i fartgupp.
av LennartDoe
#1495197
dieselputte skrev: Hmm, det där var ju ingen bra video som inte fokuserar på linjeringen av stödbenslagret. Piggen på lagret skall ligga i linje med flänsen som man skjuter in i spindeln. (rakt framåt)

Hamnar linjeringen fel blir lagret snedbelastat och pajar. Ett tecken brukar vara klonk i fartgupp.
Ja tyvärr är det ofta jag tycker att videos kan missa någon liten betydande detalj eller att de aldrig har problem med bultar. Jag är kanske lite onödigt kräsen som söker på folk som ska byta just på min bilmodell när det säkert finns bättre videos på snarlika bilar/jobb där man kan snappa upp mer. Det är himla tur att det finns så mycket bra folk här i forumet som kan påtala sånt så att man kanske slipper vissa misstag.

Ungefär vad kostar det att byta båda stötdämpare fram på verkstad om jag har med mig förköpta reservdelar? Alltså själva jobbet bara? Ser ju ut att gå snabbt för folk med bra förutsättningar och erfarenhet. Tänker mig att detta blir ett projekt som lär ta många dagar för mig då garaget ligger i ett flerbostadshus och jag inte kan jobba så många timmar om dagen + att jag i alla fall tidigare oftast fastnat vid en bult som vägrar släppa och liknande problem eller måste komplettera med delar som tar en vecka att få. Nu har jag i och för sig fler lösningar på tröga bultar än första gången jag skulle mecka.

Kan en verkstad byta båda för typ 1-2000kr (bara arbetet) så är jag kanske bra dum om jag ska lägga flera dagar på det själv. Min tid är ju inte helt värdelös även om mitt företag inom programmering inte börjat generera pengar än. Däremot brukar ju kostnaden eskalera fort så det kanske bara är en dröm att man skulle kunna betala typ max 1000kr per sida för arbetet? Jag menar de har ju också skatter att betala precis som alla andra. Blev lite putt angående min AC när de ville ha 10k för att byta kondensorn när en ny kondensor kostar 1.300kr (typ 3-4k via dem dock) och det var 3h arbete för dem sa han. Kanske inte är så dyrt i bemärkelsen att verkstäderna ju har kostnader, men det blir så jävla mycket pengar snabbt.
av LennartDoe
#1495200
HCP skrev:
LennartDoe skrev: fre 08 apr 2022, 10:49 Förresten, är det alltså bulten som går genom hjullagret in i drivaxeln som alltid måste bytas om man tar loss den? Förstod jag dig rätt?

Och tack för tipset om hjulinställning. Det låter ju såklart logiskt, men inget jag hade tänkt på. Undrar om inte det är enklast att leja ut? Har för mig att det inte kostar så mycket och förhållandevis knepigt att få till själv kanske. Kollade lite på det när jag bytte hjullager förut.
Ja precis, sitter i centrum på drivaxeln. Har du ingen momentnyckel så går det att räkna ut ändå. Jag använde en vattendunk med X antal KG i på 1m avstånd så kan man räkna ut rätt NM ändå. Om du inte redan har en alltså, dumt att köpa enbart för det.
Hjulinställning kom jag på inte är jättenödvändig, jag bytte länkarmar samtidigt så det var de jag kom ihåg.
Det blir inte jättemycket som skiljer sig när du bara byter dämparen. Så avvakta med det om du inte märker att ratten är sned eller att det börjar dra åt nåt håll.

Längst upp på dämparen sitter ett rullager + en gummidel, ibland säljs dessa var för sig, en del i samma kit. Se till att det står "med rullager" så du får båda.
Dessa har en liten pigg på sig, som ska vara riktad åt samma håll som styrpiggen på dämparen längst ned.
Sätter man denna fel så börjar fjädern hoppa runt i sätet - vilket det gör på min högersida just nu vid fullt rattutslag :-D

Jag hade bytt fjädern om allt ändå ska ned, beror på om den ser bytt ut eller inte. Mina har brustit på båda sidor och min har gått 18.000 nu.
Men det är ju en pengafråga också, du kan ju välja att avvakta om du känner för att göra detta igen när/om fjädern brister.
Jag ska nog inte köpa en ny sån där platta i dagsläget, om det inte är väldigt mycket att rekommendera, men känns onödigt ifall jag kanske har sönder den direkt ändå. Då är det kanske bättre att ha sönder de gamla först och sen köpa nya.

Fan förut när jag letade bultar på skruvat så hittade jag enbart en sån sträckbult till drivaxeln, men nu hittar jag inte några såna där, fast har nog bara gått vilse på deras sida. Kanske ska beställa 2 såna samt den där andra bulten jag ska paja för sista fjäderbytet bak på en gång via typ bilia eller någon annan volvohandlare. Läste att man kan återanvända dem om de är inom en visst sträckning (var dock ospecad) och den ena bytte jag ju hjullager på så den har bara suttit 6 månader typ fast tiden saknar kanske betydelse och jag måste ju oavsett byta på andra sidan. Jag köpte faktiskt en momentnyckel när jag bytte hjullagret förut. Tyckte det kändes ganska viktigt att däcket sitter kvar på bilen plus att det är lite kul och användbart med verktyg.

Fjädrarna ser ju ganska fräscha ut, men de har ju någon svart lack eller gummiöverdrag eller vad det är som gör att de ser typ som nya ut, men tror den bak som hade gått av på 2 ställen såg ganska fräsch ut i övrigt också. Får ta mig en funderare på fjädrarna. En del av mig vill bara sälja den här bilen innan nästa sak går sönder sen. Går ju sönder saker hela tiden trots att jag åker ganska lite. V50 är väl en snikmodell och det är den äldsta bilen jag kört på många år med sina 15 år på nacken, men denna bilen får mig att aldrig vilja köpa en volvo någonsin igen. Å andra sidan har jag ju bytt massa grejer nu så om jag köper en ny bil i samma prisklass kanske jag åker på att byta samma delar igen på den sen. Nu vet jag ju att vissa grejer är fräscha på denna i alla fall. Men överväger att sälja båten och då säljer jag nog bilen också. Blir billigare att hyra bil då vid behov. Ska jag sälja snart så är nya fjädrar kanske bortkastade pengar för mig.
av LennartDoe
#1498370
Nu har jag äntligen fått lite fart och bytt båda stötdämparna fram på bilen. Jag hittade inga bra instruktioner på det här med markeringen som måste riktas in så jag försökte tänka på att hitta riktmärken och se vilken plupp som ska riktas in mot den där flärpen nedtill bak bara. Jag tror dock att jag tabbat mig. Jag hade ju en ganska tydlig bula på den nedre ringen av det där rullagret högst upp på dämparen så jag trodde jag hade koll och skruvade isär. Det jag inte tänkte på var att rullagret ju är 2-delat och den övre delen snurrade iväg så jag tappade positionen på den. Den har 3 pluppar som jag antar är till för att hjälpa till med orienteringen så riktade in den så att mittenpluppen på den övre ringen matchade den stora markeringspluppen på den nedre ringen (som jag utgått ifrån vid injustering). Då hamnade ju skruvhålen i rätt riktning med så allt såg rakt och rätt ut.

När jag sedan monterat ned stötdämparen på andra sidan såg jag att den inte alls var instyrd med mittenpluppen på den övre ringen mot markeringen på den nedre ringen. Den nedre ringen sitter rätt på båda sidor, men är det viktigt att den övre ringen placeras helt rätt också? I så fall antar jag att jag gjorde fel på den första. De är ju rörliga så den kanske kan rätta till sig som den vill eller har jag misslyckats och måste göra om och göra rätt för att inte skiten ska braka tro?

Jag bifogar en bild på den andra dämparen jag bytte som blev återmonterad mer identiskt med hur den satt från början, men för referens på vad jag pratar om. Jag kanske borde ha lagt mer tid på att kolla upp det där med markeringen som ska riktas rätt, men hittade någon pdf från volvo angående stötdämpare till v50 och inte ens de nämnde något och då orkade jag inte leta mer. Alltid svårt att veta om jag måste hitta info specifikt för min bilmodell eller om stötdämparna just vad gäller den här detaljen alltid ser likadana ut osv så jag gav upp sökandet.

Som sagt på bilden är det monterat som det satt på den gamla stötdämparen, men måste jag göra om den första sidan jag gjorde där den övre ringen inte sitter helt rätt antagligen eller vrider den sig själv rätt och bara den nedre ringens positionering är viktig?
Bilagor
20220506_182054.jpg
20220506_182054.jpg (2.23 MiB) Visad 538 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
#1498509
Jag ser inget tokigt i bilden, de övre har jag bara riktat in på den som sitter ensam nedanför, för den övre rör sig ju när man svänger.
Enda viktiga i volvo-manualen va den ensamma piggen ska vara i linje med fjäderbenets "ögla" i nederkant.
av LennartDoe
#1498551
HCP skrev: sön 08 maj 2022, 09:09 Jag ser inget tokigt i bilden, de övre har jag bara riktat in på den som sitter ensam nedanför, för den övre rör sig ju när man svänger.
Enda viktiga i volvo-manualen va den ensamma piggen ska vara i linje med fjäderbenets "ögla" i nederkant.
Tack! Då är jag klar med stötdämparna och slipper justera om något. Bortsett från att jag var lite osäker på just det här med att rikta in markeringarna och ett par envisa bultar så var det ändå lättare än jag trodde. Jag trodde t.ex. att fjädrarna skulle vara betydligt trögare att spänna. Trodde det skulle vara ett fruktansvärt jobb att dra åt dem då jag såg folk använda bultknackare för att dra ihop dem med fjäderspännare, men det gick väldigt lätt och snabbt med fjäderspännarna för hand. Fjädrarna såg ju tyvärr ganska trista ut när man granskade dem i fullt ljus och de var demonterade, men nu får jag stå mitt kast och göra om detta om ett år när fjädrarna går :P

En lite rolig grej är att jag fick nedslag på vänster stötdämpare fram, men den märkte jag inte direkt någon skillnad på i funktion jämfört med nya (förutom möjligen lite pysljud). Höger dämpare däremot var helt död, den ville inte skjuta ut igen efter att jag tryckte ihop den, den bara stannade i botten. Det får mig lite att undra hur smart det var att skicka tillbaka stötdämparna bak som jag beställde när jag trodde de var paj. De kanske är helt slut också utan att klaga högljutt med pysljud.

Sammanfattningsvis så var det nog fan ändå ett väldigt bra råd att jag borde köpt hela fjäderbenen kompletta och bytt hela paketet. Det hade varit superlätt att byta utan att man behövt oroa sig för att rikta in saker och allt hade varit nytt och fräscht inklusive fjädrarna. Får hoppas att jag får låna garage igen när det är fjädrarnas tur så ska det nog gå ganska lätt när det inte är några bultar som suttit och rostat fast i 15 år.

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]