- fre 08 apr 2022, 11:41
#1495181
Hjulinställning kom jag på inte är jättenödvändig, jag bytte länkarmar samtidigt så det var de jag kom ihåg.
Det blir inte jättemycket som skiljer sig när du bara byter dämparen. Så avvakta med det om du inte märker att ratten är sned eller att det börjar dra åt nåt håll.
Längst upp på dämparen sitter ett rullager + en gummidel, ibland säljs dessa var för sig, en del i samma kit. Se till att det står "med rullager" så du får båda.
Dessa har en liten pigg på sig, som ska vara riktad åt samma håll som styrpiggen på dämparen längst ned.
Sätter man denna fel så börjar fjädern hoppa runt i sätet - vilket det gör på min högersida just nu vid fullt rattutslag
Jag hade bytt fjädern om allt ändå ska ned, beror på om den ser bytt ut eller inte. Mina har brustit på båda sidor och min har gått 18.000 nu.
Men det är ju en pengafråga också, du kan ju välja att avvakta om du känner för att göra detta igen när/om fjädern brister.
LennartDoe skrev: ↑fre 08 apr 2022, 10:49 Förresten, är det alltså bulten som går genom hjullagret in i drivaxeln som alltid måste bytas om man tar loss den? Förstod jag dig rätt?Ja precis, sitter i centrum på drivaxeln. Har du ingen momentnyckel så går det att räkna ut ändå. Jag använde en vattendunk med X antal KG i på 1m avstånd så kan man räkna ut rätt NM ändå. Om du inte redan har en alltså, dumt att köpa enbart för det.
Och tack för tipset om hjulinställning. Det låter ju såklart logiskt, men inget jag hade tänkt på. Undrar om inte det är enklast att leja ut? Har för mig att det inte kostar så mycket och förhållandevis knepigt att få till själv kanske. Kollade lite på det när jag bytte hjullager förut.
Hjulinställning kom jag på inte är jättenödvändig, jag bytte länkarmar samtidigt så det var de jag kom ihåg.
Det blir inte jättemycket som skiljer sig när du bara byter dämparen. Så avvakta med det om du inte märker att ratten är sned eller att det börjar dra åt nåt håll.
Längst upp på dämparen sitter ett rullager + en gummidel, ibland säljs dessa var för sig, en del i samma kit. Se till att det står "med rullager" så du får båda.
Dessa har en liten pigg på sig, som ska vara riktad åt samma håll som styrpiggen på dämparen längst ned.
Sätter man denna fel så börjar fjädern hoppa runt i sätet - vilket det gör på min högersida just nu vid fullt rattutslag
Jag hade bytt fjädern om allt ändå ska ned, beror på om den ser bytt ut eller inte. Mina har brustit på båda sidor och min har gått 18.000 nu.
Men det är ju en pengafråga också, du kan ju välja att avvakta om du känner för att göra detta igen när/om fjädern brister.
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...