NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jakobw
#1485809
Hallå allihop

Jag har ett bekymmer med min bil , då jag har gjort nästan allt man kan göra utan någon större framgång.
Problemet är följande är att när jag kommer upp i ett visst varvtal så bilen i ”limp mode” felkod P2459 kommer upp samt försämrad motorprestanda i displayen tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av Alx
#1485819
P2459 kommer fram när bilen försökt regenerera partikelfiltret för många gånger/för ofta. Filtret är fullt med andra ord.
av kvillebäck
#1485919
Innanför höger bakhjul finns nog en tank där du fyller eolys som portioneras ut i bränslet när du tankar. fungerar inte detta så blir förbränningstemperaturen på sotet för hög och kan inte brännas ur som tänkt.
Då blir filtret fullt och man får byta det i stället. Har man otur så kan motoroljan spädas ut vid för många genereringsförsök och orsaka en mindre katastrof.
Tur att motorn inte har skenat för dig ännu.

i dina kläder skulle jag låta en seriös verkstad titta på det här.
av sOFFe
#1486023
Med rätt sorts felkodsläsare kan du läsa "nivån" i tanken men det är ingen mätare i den utan bilen beräknar hur mycket det är kvar i tanken.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]