NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485080
Hej, bagageluckan vill inte stänga. S40 2006.
Varje gång man stänger den hoppar den upp. Har man tur så stannar den nere och man hinner låsa bilen. Då förblir den stängd. Inga problem att öppna.

Några tips på vad man ska byta först?
Hittar bara trådar där man har problem att öppna bagaget snarare.
Senast redigerad av 1 Lowpass, redigerad totalt 0 gånger.
#1485186
Lyssna när du stänger luckan, om du hör öppnings-ljudet skulle jag påstå att det är brytaren i handtaget.
D.v.s. det elektriska ljudet som låter när du öppnar luckan.

Om du inte har det ljudet är det nog mekaniskt, något som kommit ner under plasten där luckan låser har hänt mig många gånger.
#1485250
Det är tyvärr hela listen med hållare till skyltbelysning och allt. Man kan möjligen hitta bara brytaren och göra nåt DIY men jag tyckte den va så pass billig att jag bara bytte min.
Nu minns jag tyvärr inte vad den kostade men jag blev inte förvånad iallafall.

Du kan göra ett till test.
Skruva bort listen, tror det är några Torx T25 och koppla ur kabeln till brytaren och handtaget, stäng luckan. Är den låst nu då är de nåt i mekaniken där.

En liten notis dock, har sett en del haft problem med kabelstammen som går ut till luckan att den skadas vilket teoretiskt kan ge samma fenomen, så en koll på kablarna skadar inte heller intill gångjärnet. Rent teoretiskt så skulle en kortis i kabeln vid luckan kunna hamna i sån position att de blir kortis just då du stängt och det är den som låser upp, men jag tror ändå enbart på brytaren att den är fjollig.
#1488898
Hade liknande fel på svärföräldrarnas S60 2006.
Då var det både kabelbrott och microbrytaren. Beställde ny microbrytare och skarvade den skadade kabeln. Microbrytaren kostade 15kr för 10st på wish 😂 det höll så länge bilen var kvar i deras ägo.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]