NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1485005
Är partikelfilter bytt? Annars är det dyrt att byta
av Fixter
#1485037
kvillebäck skrev: lör 22 jan 2022, 06:48 Om du skruvar själv så är det en bra bil. Annars så bör du köpa en nyare bil med kanske 3-7 tusen mil på mätaren
Jo löser det mesta själv , rent motormässigt, är det något där som brukar krångla? Kamremmen var ju bytt så där klarar man sig ju ett iaf
av errim
#1485055
Hej! Kolla att diselvärmaren funkar. Tjejen har en 2010 v50 1,6 drive 18000mil. Värmaren funkar inte. Hon fryser hela tiden i bilen, tar minst en halvtimme innan det är dräglig temp i bilen, och då kör hon ändå i Skåne. Volvoverkstad vill byta hela värmaren = dyrt!
av Fixter
#1485075
errim skrev:Hej! Kolla att diselvärmaren funkar. Tjejen har en 2010 v50 1,6 drive 18000mil. Värmaren funkar inte. Hon fryser hela tiden i bilen, tar minst en halvtimme innan det är dräglig temp i bilen, och då kör hon ändå i Skåne. Volvoverkstad vill byta hela värmaren = dyrt!
Mycket bra tips, tackar. men Motor o kupé värmare är ju standard här i norr också ;) (även på parkeringsplatser i vissa fall)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1485082
Fixter skrev: lör 22 jan 2022, 12:17
errim skrev:Hej! Kolla att diselvärmaren funkar. Tjejen har en 2010 v50 1,6 drive 18000mil. Värmaren funkar inte. Hon fryser hela tiden i bilen, tar minst en halvtimme innan det är dräglig temp i bilen, och då kör hon ändå i Skåne. Volvoverkstad vill byta hela värmaren = dyrt!
Mycket bra tips, tackar. men Motor o kupé värmare är ju standard här i norr också ;) (även på parkeringsplatser i vissa fall)
Spelar inte så stor roll, utan värmaren som stöd vintertid blir värmen under färd obefintlig.
Så var det i min fd V50 D2 när värmaren pajade...
av kvillebäck
#1485097
Fixter skrev:
kvillebäck skrev: lör 22 jan 2022, 06:48 Om du skruvar själv så är det en bra bil. Annars så bör du köpa en nyare bil med kanske 3-7 tusen mil på mätaren
Jo löser det mesta själv , rent motormässigt, är det något där som brukar krångla? Kamremmen var ju bytt så där klarar man sig ju ett iaf
I så fall är det en bra bil som går att hålla liv i med små pengar. Det mesta finns i trådarna i forumet.
Partikelfilter. Billigt och lätt att byta 4-5000 Jag körde 19000 mil på originalfiltret. Hittills nära 8000 på pirat.
Eolys. Jag fyller vart annat år och första dunken jag köpte räcker än.
EGR. Min bil äter EGR. Den sista har dock hållt i mer än ett år
Värmare. Jag har nu slutat att underhålla den. Orkar inte.
Avgasläckage mellan turbo/DPF. vanligt och tar en timme att fixa.
Krängningshämmare bak brukar lossna på någon sida. Ingen stor sak.
Övre stötdämparfäste bak. Billigt och enkelt även om en del drar sönder något. Kanske de inte rengör gängan först?
Stötdämparlagring fram. Inget jag personligen råkat ut för.
Bakre länkarmsbussning fram. Ja det kommer men är billigt. Varför inte byta hela länkarmen och få med styrleden samtidigt.
bromsar kommer och går. Fortare om du har dåliga länkarmsbussningar.
Hjullager fram. Lättare om du kan använda en avdragare/pressare avsedd för saken. Biltema-dragare för en tusenlapp drygt har jag för mig. Köp SKF lager. De håller åtminstone 6000 mil. andra kortare.
Framrutan kan läcka i överkant om den inte är bytt och fastsatt
Bränsletrycksregulatorn på "högtryckspumpen" kan behöva bytas om bilen stoppar oförklarligt och är svårstartad igen. Börja dock med bränslefiltret . Det skall du byta minst vartannat år. VIKTIGT!
Spridare råkar vissa ut för (inte jag ännu) detta verkar vara en av de poster som verkligen är dyr!
Kamrem. 24000 mil. Lätt att göra själv. Behöver inte tajmas på pumpen.
Glödstift. 40 minuters arbete och 5-600 kronor i kostnader.
Nummerplåtsramp med lucköppning bak ca 500 har jag för mig. Volvo original

Att värmen blir obefintlig vintertid utan värmare är inte min åsikt. (kanske stadstrafik) Dock tar det 15 km landsväg för mig att få upp normal arbetstemperatur vid -10 grader

Om du är lätt på foten så drar den 0,4-0,5 liter/mil beroende på årstid. Den gillar inte farter på 100km/h och över om den skall gå billigt.

För mig har bilen varit ganska billig över de 18000 mil jag kört. Dock har den krävt en ansenlig arbetsinsats. Det börjar nog mellan 18000-22000 mil ätt krävas mer av ägaren.
Jag köper alla delar på nätet.
Att ha en bra diagnostikutrustning för Volvo är ett måste om du skall ta hand om den.

Lycka till!
av Fixter
#1485106
@kvillebäck

Utförligt svar,tackar, men de är ändå inte utan man då drar öronen åt sig, han vill endå ha 61k för bilen. Egr har precis bytts på volvo pga av det luktade diesel i kupén. Kamrem bytt som sagt
av kvillebäck
#1485112
Ja, priset på den är hutlöst.
Det luktar i min med när jag står på tomgång. helt klart kommer det någonstans runt EGR men inte kan EGRen läcka. den har ju ett gjutet hus. Skulle tro att det var packningen EGR/motorblock som saknades. Den är lite lurig men jag limmar den på ventilen kvällen innan för att kunna montera den lätt. Tyvärr ingick inte en ny packning senast utan fick återanvända den gamla...
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]