NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#1486621
Har du haft loss Y-formade insuget och kollat så inte nåt av spjällen fastnat ? Vanligt med slitna kuggar i vacuumstyrningen av dessa så de kan "leva sitt eget liv" , se videon



Även ofta orsakat av att tekniker dragit åt slangklämmorna i anslutningarna för hårt så spjällhusets rör blivit ovala, med kärvande spjäll som resultat. Felet yttrade sig ofta som svårstartad bil, när den tände lät den som den gick på 2-3 cylindrar och inget svar på gas. Ofta släppte det kärvande spjället av sig självt och sen gick bilen normalt. Så länge bilen var varm var den lättstartad. Jag släppte på ena slangklämman vid "y-formade insuget" och sedan dess har det inte varit några problem (har dock annan bil nu, men V50 kvar på gården)
av sOFFe
#1487331
Kärvande spjäll, gäller det även på den med Y-rör?
Jag trodde det bara var på de med enkelt rör.
Det är Y-rör på denna iaf.
Jag har bytt kamaxelgivaren idag men det var ingen skillnad, lika död som innan.
Jag ska prova lossa på klamren på Y-röret och testa.
av dieselputte
#1487379
Har du öppnat och kollat om spjällen fjädrar bra ? Bara lossa hjälpte ju i mitt fall och jag har inga problem med kuggarna som den i YT klippet har.

Spjället kan ju leva sitt eget liv om kuggstaven är kass även om vacuum styrningen är ok.
av sOFFe
#1487476
Nej det har varit för dåligt väder för att jag skulle vilja vara ute och skruva men i veckan borde jag hinna.
Jag har iaf kollat med Icarsoft och nyckeln är avläst, godkänd och immobilizer nyckelkontroll godkänd och det står "godkänt för start".
av sOFFe
#1498426
Jag lossade slangarna till Y-röret och märkte att det ena spjället bara fladdrade så jag tog bort röret och såg att ena axeln inte hade några kuggar kvar så det rörde sig alltså fritt.
Beställde ett nytt y-rör som jag bytt idag men bilen startar ändå inte.
Har idag även fylt på bränsle och luftat i nippeln uppe på bränslefiltret.
Jag har provat suga i returslangen från pumpen som går förbi filtret och det är bränsle i den slangen men det går inte suga ur bränsle ur den.
Jag har provat lossa returslangen och köra startmotorn men det kommer inget bränsle i returslangen.

Finns det andra ställen att lufta eller något annat tips på vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1498438
Suger du ur returen från filtret så du fyller filtret är det nog för att den ska starta (efter ett antal varv och försök)
Har du kört nån kalibrering på nya röret? Minns inte om det behövs, det var länge sen man skruvade 2,0d dessvärre.
av sOFFe
#1498471
Returen är från pumpen men slangen går fysiskt förbi där bränslefiltret sitter monterat.
Det går dock inte suga ur något i den returslangen, men det kan ju vara så att det inte går suga genom pumpen.
Det var dock bränsle i den returkopplingen när jag delade på den och det är även bränsle i inloppet till pumpen om jag lossar det plaströret som går från filtret till pumpen.
Senast redigerad av 1 sOFFe, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]