NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sOFFe
#1484937
Har en C30 2.0d som helt plötsligt inte vill starta. Startmotorn går runt fint och det låter precis som att motorn ska starta förutom att den då inte gör det.
Batteriet är bra och startmotorn har bra snurr.
Jag läste av felkoderna med en generisk felkodsläsare och får P2263 vilket jag antar inte har med detta att göra. Kollade de tunna vakuumslangarna vid Y-röret och den högra var lite sprickig så jag kapade några cm och tryckte fast den igen men det gjorde ingen skillnad.

Bilen betedde sig likadant förra veckan och då kopplade jag loss minuspolen från batteriet och satte dit en laddare över natten och då startade den som att inget hänt (det var bra snurr på startmotorn innan jag kopplade på laddaren så jag tänkte att det var losskopplingen av minuspolen som löste problemet, typ norsk reset).

Tips på vad jag ska kolla?
av VolvoJull3
#1485071
Glödstift och bränsle hade jag börjat med
av kvillebäck
#1485099
Glödstiften har felkod som sätts när du slår på tändningen om de är dåliga. Min startarde i minus 8 utan problem. Samtliga glödstift ur funktion.
Min gissning är att tändningslåset gett upp.
Bränslefiltret kan vara skitigt men du borde i så fall upplevt konstigheter vid körning tidigare.
av sOFFe
#1485240
Tack!
Finns det något enkelt/bra sätt att kolla tändningslås/bränslefilter?

Går bilen rulla igång exempelvis om det är knas med tändningslåset?
av kvillebäck
#1485248
Skulle inte tro det i ditt fall.
Kanske imobilisern? Eller så enkelt som tjuvluft i bränslesystemet? Prova lufta den. Kan du se att det går fram bränsle när du kör på startmotorn?
av sOFFe
#1485432
Man ska väl få någon signal i displayen om det är imobillisern?
Jag ser bränsle i den genomskinliga slangen under motorkåpan men har inte tänkt på om "det rörs" det är iaf en luftbubbla där på cirka 1cm. Den luftbubblan är på samma ställe varje gång jag kört startmotorn men jag har inte tänkt på om den rör sig när startmotorn går.
av sOFFe
#1485434
Kan tillägga att jag köpt en Icarsoft v2.0 idag och den visar inga andra felkoder som har med motorn att göra än den koden jag redan fått fram, P2263.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]