NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sOFFe
#1512379
Tack så mycket.
Jag vet inte om det är någon fler koppling ovanpå tanken men det rör som kommer ner från ovansidan av tanken och skarvas direkt under golvet ser ok ut.
Har fortfarande dålig ork men nästa steg blir att jag tömmer tanken och plockar ner den för att se hur det ser ut med slangar och rör där uppe.
av sOFFe
#1515685
Har nu plockat ner tanken och efter att den tömts på diesel är det ett några mm tjockt lager med röd-brun tjock klistrig sörja på botten av tanken och i tankarmaturen.
Tack och lov var den lätt att få loss från tanken men sörjan fastnar på allt annat den kommer i kontakt med.
Efter att ha tagit ur sörjan och rengjort tanken och armaturen skruvade vi tillbaks tanken och hoppades på det bästa.
Trots en grundlig luftning så vill inte bilen hoppa igång.
Vad är det för olika saker som kan påverka om högtryckspumpen ger diesel till spridarna, förutsatt att diesel kommer fram till pumpen alltså.
När jag kör på startmotorn så kommer det ingen diesel i returen (gröna kopplingen vid bränslefiltret) och öppnar jag kopplingen vid stålröret på pumpen så kommer det typ någon droppe där.
Kan vevaxelgivaren vara trasig även om jag ser varvtalet i instrumentet när jag kör startmotorn?
(Kamaxelgivaren är redan bytt)
av sOFFe
#1566718
Sorry att jag inte svarat. Har inte mekat med bilen på ett bra tag.
Felet kvarstår att bilen inte startar.
Har sugit säkert 50 liter diesel från tanken, genom bränslefiltret och genom den genomskinliga slangen som går till högtryckspumpen. Det kommer inga luftbubblor.
Däremot så går det INTE att lufta/suga bränsle på returen från pumpen, varken med gummiblåsa eller med tryckluftsdriven luftare, det kommer helt enkelt inte något bränsle ut till trycksidan av pumpen.
Jag har också lossat på tryckröret som går till fuel rail men det kommer inte något bränsle där när jag kör på startmotorn.
Sitter det något i pumpen som måste släppa på bränslet som kanske även hindrar att det går lufta?
av kvillebäck
#1566848
Tror inte det sitter något i vägen på denna pump men på äldre dieslar har man alltid tändningen på när man luftar. Annars är pumpen i "stängt" läge. Nog lika bra du tar av pumpen och kikar på den. Det är inga konstigheter och den är inte "timad" mot något med kamremmen. Remmen sitter också på sidan av motorn så den behöver du inte röra.
Bränsletrycksregulatorn som sitter på pumpen stänger ner motorn blixtsnabbt om bränsletrycket är lågt. Mindre än en halv sekund. Om detta görs med en ventil på pumpen eller något annat vet jag inte. Föreslår följande:
1. Lufta med tändningen på. hoppas att det löser problemet men troligtvis inte.
2. Tag ner pumpen och inspektera. byt bränsltrycksregulator och "ventil" om det sitter en sådan.
3.Byt bränslepumpen till en annan komplett med regulator och ev. ventil.

Lycka till! Du är nära lösningen nu!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

hej ja har ett ljud som klonk när backen ell[…]

V70 2,5ft -10 drar olja

Oljenivåsensorn är ofta "felkalibr[…]

KLONK

Hej Ny här men testar lite och ser vad det &[…]

Montera drag på v70 2002

Hur är de med canbus på 2002 a ? kan ma[…]