- mån 31 jan 2022, 20:36
#1486621
Har du haft loss Y-formade insuget och kollat så inte nåt av spjällen fastnat ? Vanligt med slitna kuggar i vacuumstyrningen av dessa så de kan "leva sitt eget liv" , se videon
Även ofta orsakat av att tekniker dragit åt slangklämmorna i anslutningarna för hårt så spjällhusets rör blivit ovala, med kärvande spjäll som resultat. Felet yttrade sig ofta som svårstartad bil, när den tände lät den som den gick på 2-3 cylindrar och inget svar på gas. Ofta släppte det kärvande spjället av sig självt och sen gick bilen normalt. Så länge bilen var varm var den lättstartad. Jag släppte på ena slangklämman vid "y-formade insuget" och sedan dess har det inte varit några problem (har dock annan bil nu, men V50 kvar på gården)
Även ofta orsakat av att tekniker dragit åt slangklämmorna i anslutningarna för hårt så spjällhusets rör blivit ovala, med kärvande spjäll som resultat. Felet yttrade sig ofta som svårstartad bil, när den tände lät den som den gick på 2-3 cylindrar och inget svar på gas. Ofta släppte det kärvande spjället av sig självt och sen gick bilen normalt. Så länge bilen var varm var den lättstartad. Jag släppte på ena slangklämman vid "y-formade insuget" och sedan dess har det inte varit några problem (har dock annan bil nu, men V50 kvar på gården)