NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jennebo
#1484174
Köpte en -05 V50 T5 med rasad låda! (en sån byter jag aldrig mer) Felet som visade sig vid provkörning var att den små ryckte och saknade pulver, sen bolmade den ur sig nå så inih...vete några ggr. Väl hemma så hade den slukat olja ner till min strecket samt det var blött runt oljefilter/PCV behållaren. Bytte PCV membran (litet hål) samt backventil på turbon. Nu så oljeryker den direkt och går mycket sämre än innan första provturen. Tilläggas att motorn var helt tom på olja när jag fick den men ägaren hade inte haft dessa problem före vxlras. Mer vitrök fast det luktar olja! Turbo eller topplockspackning? Ingen olja i expansion eller vatten i oljan. Jag ger upp! WJN366
av Jennebo
#1484201
Ja det sitter. Polarn som jobbat på rejmes trodde det var topp packning. Men det försvinner inget vatten bara olja. Det försvann på 4km från lite över max ner till min. Får sälja som reservbil. Lagt ut 14500kr nu.
av Alx
#1484350
Kan man skruva själv kostar det inte många kronor att renovera en turbo. Det viktiga är att markera upp axel och kompressorhjul så balanseringen hamnar rätt. Vill man göra det lättare kan man köpa en core med lagerhus färdigt med axel och kompressorhjul och sen bara flytta över avgashus och kompressorhus. Renoveringskit kan man hitta på ebay för typ 500 kr och en core kostar 1000 till 3000 beroende på fabrikat.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]