NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toffrid
#1483815
I väntan på nybetälld bil, så har jag nu en V50 där jag har problem med att få i backen. Efter några försök så går den i. Övriga växlar fungerar väldigt bra och smidigt att få i. Har förstått och sett att det är vajrar som länkar spaken till lådan. Min känsla är att något i länkaget är slitet, vilket skulle kunna göra att den inte "når fram" till rätta läget. Spaken verkar vara i samma läge oavsett om växeln går i eller inte.
Läst om smörjning av splines, men borde inte alla växlar påverkas då?
Inga problem med kopplingen.
Kan det finnas någon bussning som är sliten?
Tacksam för tankar och idéer
av kareta
#1483958
Jag har samma problem på en likadan bil. Har inte hittat någon lösning men lärt mig hantera det: lägg i backen två gånger. R-N-R. Du måste stå stilla, annars går det inte. Funkar 17 gånger av 21.

Jag bytte olja i lådan, det gjorde ingen skillnad.
av kareta
#1484114
Nej, det har jag inte. Jag har tittat på växelföraren på växellådan när någon annan växlar men kunde inte se något glapp. Kunde inte heller känna ett sådant. Men jag har inte tagit isär och inspekterat. Är inte heller så sugen på att på måfå byta delar. Kan ju tänkas vara glapp i andra änden, vid växelspaken, där har jag inte kollat.
av kareta
#1484115
S40 (V40) den äldre modellen har visst haft mycket problem med detta men det växellänkaget är helt annorlunda, så det är ett villospår om du skulle råka trilla in på det.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]