NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
#1483636
Hej,

Har en V50 1.8 flex från 2008 som i princip bara startar om man haft motorvärmaren i.

Har bytt :
Spridare
tändspolar
Spjällhus
Lambda

Tyvärr kvarstår problemet.

Har fått tips om att byta kamlägesgivare och svänghjulsgivare , tänkte även ge mig på tempgivaren .

Nu till frågan , var sitte kamlägesgivaren och svänghjulsgivaren ? gärna om någon har bild eller video :-)
Senast redigerad av 1 Tuna, redigerad totalt 0 gånger.
#1485228
Har nu även bytt tempgivare och svänghjulsgivare , hade tänkt att byta kamgivare också , men vad jag kan förstå så sitter det ingen sådan givare på min bil ??

Som sagt när bilen är varm (då man haft motorvärmare i ) startar den utan problem. Den startar även igen om den stått någon timme och fortfarande är ljummen, men så fort den blir helt kall så startar den inte alls. (kan flämta till någon gång men startar aldrig )

Den går även helt utan problem när den väl har startat .

Måste vara något som är värmerelaterat och som är "aktivt" vid starten .

Jag har helt slut på idéer nu och om jag inte kommer på något de närmaste dagarna får bilen gå till skroten då familjen måste ha en bil man kan lita på , Så om någon har tips eller idéers så mottages dessa tacksamt
av Tuna
#1485230
Hej,

Tack för svar . Jag har inga felkoder alls och det luktar som du säger bensin efter att man nött på staren en stund, den blir väl sur. Men avbryter man då och pluggar i värmaren en timme så startar den kanon sen igen , mycket märkligt
av Tuna
#1485236
skulle kanske kunna vara det , tempen går upp på mätaren dock bara till steget innan den står rakt upp , vet inte hur långt den skall gå i normala fall ?
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]