NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo20221
#1482561
Hej på er,

Överväger att köpa en v50 den närmaste tiden. Utöver kamremsbyte och de ordinarie servicarna med oljebyte osv, vilka mer omfattande servicekostnader är det vanligt att man råkar ut för i framtiden på de här modellerna? Har förstått att bland annat partikelfiltret kan behöva bytas på dieselmodellerna mellan 12-20 000 mil, vilket verkar kosta en del. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1482572
Det beror på vad du söker för motor.
Jag hade tidigare en V50 med D2-motorn, dyraste servicen var kamremsbytet på runt 6000:-, så de är inte så dyrt. Partikelfiltret på dessa är underhållsfritt, min gick utan klagomål från ny till 20000 mil när jag bytte in bilen (2017-02).
Däremot har 1,6D och 2,0D ett partikelfiltret med bytesintervall vilket gör ägandet lite dyrare, här tar vissa ägare en genväg med rengöring. Dock tror jag inte att det blir lika bra som att byta till ett nytt, men det är en gissning från min sida.
av Alx
#1482665
Jag har kört 40.000 med min och jag byter olja var 13.000 mil. Växlar som ny fortfarande. Kör med Motul DCTF olja, samma som man kör i trimmade Nissan GTR
av kvillebäck
#1483007
När det handlar om bilar som är tio år eller mer så titta mer på reparationskontot än servicekontot.
Det kommer hjullager, länkarmsbussningar, elfel, mm.
Om man inte gör några utav sakerna själv kommer det kosta en hel del i slutändan.

Skruvar du själv så är det billiga bilar som går att hålla liv i för en blygsam summa.

Annars, köp det nyaste du kan komma över och använd garantierna.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]