- lör 04 dec 2021, 18:53
#1477236
Vevaxeln står ungefär ett kvarts varv fel vad jag kan se. Tolken lär användas med försiktighet. Den kan gå i bott på flera ställen om man vrider vevaxeln ett varv. Jag brukar vrida axeln så den är en kugg eller så innan 0, och sedan sätta i tolken och sedan vrida axeln långsamt tills tolken glider in.
Sen kommer ju frågan hur kammarna står - egentligen. Dessa nollas också med tolkar. Markeringarna på dreven är riskabelt att gå efter, det är nämligen inte alltid dem stämmer. Speciellt om man tagit över efter någon annan. Har dem lossat dreven så är det inte säkert att dem monterats på samma ställe igen. Så vill man vara säker på att allt är nollat så lär man ha tolkar dit också eller i alla fall ställa vevaxeln i 0 och kolla hur spåren i bakänden på kammarna ligger. Dem spåren ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.