NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477160
Snälla har någon nått svar ?

Bytte som sagt blockpackning och slipa in ventiler mm , satte dit toppen igen nollade den som man ska , och satte kammarna enligt märkningen på kåpan .
Men när man startar så tänder den inte till . vad händer om kamaxelgivaren gett upp har aldrig varit ute för det
Hjälp annars tror jag den går till Skroten
#1477172
Verkar motorn ha kompression? Provat med startgas? Provat att ta ur stiften och hälla i en liten skvätt (typ matsked) olja i varje cylinder? Hamnade rätt kam på rätt plats?

Utan givaren på kammen så görs inga startförsök. Så har du gnista är den ok.
#1477236
Vevaxeln står ungefär ett kvarts varv fel vad jag kan se. Tolken lär användas med försiktighet. Den kan gå i bott på flera ställen om man vrider vevaxeln ett varv. Jag brukar vrida axeln så den är en kugg eller så innan 0, och sedan sätta i tolken och sedan vrida axeln långsamt tills tolken glider in.

Sen kommer ju frågan hur kammarna står - egentligen. Dessa nollas också med tolkar. Markeringarna på dreven är riskabelt att gå efter, det är nämligen inte alltid dem stämmer. Speciellt om man tagit över efter någon annan. Har dem lossat dreven så är det inte säkert att dem monterats på samma ställe igen. Så vill man vara säker på att allt är nollat så lär man ha tolkar dit också eller i alla fall ställa vevaxeln i 0 och kolla hur spåren i bakänden på kammarna ligger. Dem spåren ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]