NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475829
Hej!
Nu har vi äntligen börjat få snö här uppe i Umeå.
Kylan tränger sig på lite, isen kommer osv.
Samt att bilarna brukar börja krångla med detta som följd.

Nu när jag stod på Icaparkeringen hade fällt upp dem medans jag var inne i butiken.
Jag kom ut skrapade vindrutan lite då det hunnit bli lite prickigt av is.
Fällde ner torkararmarna, gick in i bilen och startade.
Ville starta torkarna för att få bort snön som föll ner i samma stund. Armarna går 1-2 svepningar och plötsligt har jag ingen
torkararm som sveper på höger sida alltså passagerarsidan.

Sablar tänkte jag!! Alltid är det nåt. Är det inte det ena så är det de andra.

Konstaterade att det var lite isklumpigt där vid fästet mellan huven och armen.. gissningsvis så har armen klämts emot isbitarna och något har hänt. Armen går att röra manuellt men det finns inget motstånd som det gör med förarsidan. Den är ju stel/fast. Armen verkar ju inte att gå att dra upp eller att röra i sidled.

Jag tänkte att kanske själva armen har lossnat ifrån sitt fästa på pinnen som sticker upp från bilen men det såg inte ut att vara några konstigheter. Armen sitter fast på fästet och pinnen. Pinnen rör sig när man rör armen med handen.

Nu kan man ju bara gissa utan att veta och kolla. Men vad är den troligaste orsaken/felet? har något gått av? har något lossnat? Är det jävligt att skruva loss och titta? Någon som vet hur man gör? Eller är detta något som snabbast och smidigast är att lämna in på verkstad för? Jag har ju inget garage att vara i med värme för att smälta upp snön o isen. Känns lite dyrt o vara i en gör-det-själv-hall.. 2kr/minut.. så det drar iväg att stå i nån timme eller två.

Tittar jag på torkarmekanismen på bildelsbasen så kostar de ju en slant. Det ser ju ut som att det ändå ska vara rätt kraftiga delar i länkaget. Men slitage och kyla gör väl sitt med metall och annat. Så som det ser ut eftersom förarsidan fungerar så har det troligen hänt något där pinnen där är fäst. Antingen har den gått av på armen eller liknande. Det ser ju inte ut att finnas så många möjligheter.

Kollar jag VIDA hur arbetsgången är för att få loss torkararmar och hela mekanismen så ska armarna skruvas loss först. Sedan ska man trycka ner 4st "pinnclips" och sedan vrida på två plastskruvar en kvarts varv för att låsa upp. Sedan ska det vara att plocka bort plenumtäckningen. Ditmontering av plenumtäckningen å andra sidan verkar vara en hel vetenskap. Det ska dit med nya tätningar och en massa annat för att undvika vattenläckage.

Jag har "youtubat" lite.
Vekar vara ett känt klassiskt fel som uppkommer med åren.
Tydligen verkar det vara så att kulleden blir sliten.. och att det kommer in vatten så att kulleden rostar vilket gör att det glappar och kan hoppa loss. Jag hoppas att detta är det som hänt för mig och att inget gått av.
Lösningen har varit att antingen använda nåt metallclips som de köpt från ebay typ som håller fast själva armen i länkaget och kulleden. Eller så har man borrat ett 3mm hål i kulleden och sedan skruvat fast en självgängande skruv för att hålla det på plast. Rakt genom "locket" på kulleden.
#1476775
Det har löst sig. Köpte komplett begagnad mekanism med motor för ett "enkelt" byte. Istället för att rappla med stt flytta över motorn och fippla med justeringen som är svår att få till då den ska sitta i ett visst läge.

Hittade från en 2012 S40. De har samma artikelnummer. Så borde va bolt on.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]