NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xkzoom
#1475811
Hej!

Fick reda för ett tag sedan att min V50 1.6d vänster fram damask är sönder och skulle behöva bytas när jag gjorde en fram hjulinställning.
Har väntat med detta men tänkte nu eftersom jag ska ändå serva bilen att jag tar tag i detta.

Försökt hitta vilken damask man ska köpa på bland annat trodo/vparts/autodoc men ingen aning om man väljer fel.
Någon som tidigare haft detta problem med damasken och vet då vilken jag menar?
Användarvisningsbild
av HCP
#1475877
Tänk också på att om damasken gick sönder "för ett tag sedan" så är risken att fettet slungats ut redan och knuten i sig kan må lite dåligt :)
Kika om du hittar hela axeln istället, det är dels mycket fortare utfört än att byta damasken och mindre slit o klet :-D

Hade samma situation i våras, men efter slit med axeln för att få av knuten och drivaxelfett i positioner där solen normalt inte lyser gav jag upp o köpte en axel för knappt 1000kr istället.
Annars bara krypa lite och måtta i lilla o stora änden på din damask (mät på axeln d.v.s) med skjutmått så är risken för fel damask väldigt liten.
av Xkzoom
#1475983
HCP skrev: fre 26 nov 2021, 09:07 Tänk också på att om damasken gick sönder "för ett tag sedan" så är risken att fettet slungats ut redan och knuten i sig kan må lite dåligt :)
Kika om du hittar hela axeln istället, det är dels mycket fortare utfört än att byta damasken och mindre slit o klet :-D

Hade samma situation i våras, men efter slit med axeln för att få av knuten och drivaxelfett i positioner där solen normalt inte lyser gav jag upp o köpte en axel för knappt 1000kr istället.
Annars bara krypa lite och måtta i lilla o stora änden på din damask (mät på axeln d.v.s) med skjutmått så är risken för fel damask väldigt liten.
Hur vet jag vilken axel är den korrekta?
Tänker liksom kan ju köpa in den men tänker finns väl 2 st?
Vilken är den som sitter vid vänster framhjul
Användarvisningsbild
av HCP
#1475984
Xkzoom skrev: fre 26 nov 2021, 20:45
HCP skrev: fre 26 nov 2021, 09:07 Tänk också på att om damasken gick sönder "för ett tag sedan" så är risken att fettet slungats ut redan och knuten i sig kan må lite dåligt :)
Kika om du hittar hela axeln istället, det är dels mycket fortare utfört än att byta damasken och mindre slit o klet :-D

Hade samma situation i våras, men efter slit med axeln för att få av knuten och drivaxelfett i positioner där solen normalt inte lyser gav jag upp o köpte en axel för knappt 1000kr istället.
Annars bara krypa lite och måtta i lilla o stora änden på din damask (mät på axeln d.v.s) med skjutmått så är risken för fel damask väldigt liten.
Hur vet jag vilken axel är den korrekta?
Tänker liksom kan ju köpa in den men tänker finns väl 2 st?
Vilken är den som sitter vid vänster framhjul
På vparts ser jag bara en vänster till din bil, om du har manuell växellåda.
Liknande på autodoc, man får kolla vilka motoralternativ och växellådor de passar till bara så blir de rätt.
av Xkzoom
#1475988
HCP skrev: fre 26 nov 2021, 20:50
Xkzoom skrev: fre 26 nov 2021, 20:45
HCP skrev: fre 26 nov 2021, 09:07 Tänk också på att om damasken gick sönder "för ett tag sedan" så är risken att fettet slungats ut redan och knuten i sig kan må lite dåligt :)
Kika om du hittar hela axeln istället, det är dels mycket fortare utfört än att byta damasken och mindre slit o klet :-D

Hade samma situation i våras, men efter slit med axeln för att få av knuten och drivaxelfett i positioner där solen normalt inte lyser gav jag upp o köpte en axel för knappt 1000kr istället.
Annars bara krypa lite och måtta i lilla o stora änden på din damask (mät på axeln d.v.s) med skjutmått så är risken för fel damask väldigt liten.
Hur vet jag vilken axel är den korrekta?
Tänker liksom kan ju köpa in den men tänker finns väl 2 st?
Vilken är den som sitter vid vänster framhjul
På vparts ser jag bara en vänster till din bil, om du har manuell växellåda.
Liknande på autodoc, man får kolla vilka motoralternativ och växellådor de passar till bara så blir de rätt.
Yes tusen tack, blir att köpa hem den vänstra drivaxeln, rullar manuell låda.
Tänker jämföra vad som finns på SKFs hemsida och sen ba kolla runt autodoc/trodo om den finns billigare där
Användarvisningsbild
av HCP
#1475989
Ta numret från vparts, det var så jag hittade min på Autodoc för knappt 990kr med nån rabatt. Helt klar värt det än att byta damasken, för det är krångel :-D
Axeln byter du på 30min om du tar det långsamt.

Jag har bekymmer med min gamla men snåla V50[…]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Vis[…]

Svart

Reparationer på burk ska du hålla […]