NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475794
Har en V50 T5 AWD -05. Enligt verkstan så ger den inte signal till spjällmotorn som den ska så det kommer ingen värme. I övrigt ser den ut att fungera ok.

Letat begagnad styrenhet på laga.se. Hur noga är det att de är märkta med exakt samma nummer som den gamla? Med nummer menar jag då i form av klisterlappar på baksidan av konsoll + styrenhet. Jag hittade ingen som överensstämde så jag chansade på att beställa en billig för att se om det funkar. Men vore ju kul att veta hur det funkar.

Min gamla är märkt med tre lappar enligt...

Klisterlapp bakom själva kontrollen:
8697155
04W43T

Klisterlapp i böjen på konsollen:
W8 UK CB B23

Klisterlapp längst ned på undersidan av konsollen:
FAURECIA
739929
Box CS040
C08
#1476309
Du kan utan problem byta till vilken klimatenheten från 2004-2012. Dock om du köper en från 2008 och framåt kommer du inte ha möjlighet att avaktivera DSTC eftersom denna knapp var direktkopplad till styrenheten och försvann i samband med facefliften. Alltså rekommenderar jag dig att skaffa en från 2004-2007.

Att köpa en enhet med/utan telefon eller andra knappar påverkar inte funktionen då dessa lätt kan flyttas över från din befintliga.
#1476310
Men däremot kan det vara något annat fel än själva klimatenheten som krånglar. Exempelvis är spjällmotorerna och höger passagerares sätesvärme kopplade på samma LIN-bus. Fungerar stolsvärmen kan det vara kabelbrott som är boven.
#1477413
Jag köpte en beg. på ebay från Litauen , lade bud och fick hem den med frakt under 200:- . Alla mina problem försvann efter bytet utan några omkodningar. Jag använde nr 30739249 som fanns på en lapp som på enheten efter att man delat den. Har funkat problemfritt över ett år nu.
Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]