NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrikolausson
#1475617
Hej!

Jag har en V50 D2 -11 där batteriet dog idag. Inga konstigheter med det eftersom batteriet är orginal och har sålledes 10 år och 20k mil på nacken.
Jag tänkte, byta batteri fixar jag väl själv så ringde verkstan för att köpa ett, då säger verkstadskillen att byta kan man göra själv, men om det sitter en liten svart låda på minuskabeln med en vit etikett på så måste man in med bilen och göra nånting med datorn efteråt. Jag kikade och jag hade en sån grej på minuskabeln. Vad exakt handlar det här om? Är det nödvändigt? Bilen har ej start och stoppfunktion.

Vänliga hälsningar
Henrik
av Henrikolausson
#1475620
Ja, det enda som står i instruktionsboken är:

Ditsättning av batteri
1. Sätt batteriet på plats.
2. Sätt dit klamman som håller batteriet.
3. Sätt tillbaka batteriboxens främre vägg.
4. Anslut pluskabeln.
5. Anslut minuskabeln.
6. Sätt dit täckkåpan över batteriet.

Men samtidigt, varför säger han så på verkstan? Ska man bara strunta i det och köra vidare? :)
av klacken
#1475631
Den svarta lådan är BMS som övervakar batteriets laddningsstatus som man kan nollställa när man byter batteri men inget man måste göra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1475648
De vill tjäna pengar så klart :)

Kör vidare, bms söker och uppdaterar sig. Om inte, nolla bas själv

Förefaller som att man lossar bms-kontakten 10 sekunder och så uppdaterar den under natten, klart.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]