NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474842
Hej!
Jag har lite problem med att min V50 1.6d drar för mycket, den drar ca 0.66 l/mil mätt vid pump, 0.47 enligt färddatorn!

Den har dragit så ett tag och jag har gjort följande saker utan någon skillnad på förbrukningen.

Rengjort partikelfiltret och nollat räknaren för det i vida, bytt bränsletrycksregulator, rengjort Egr ventil och kalibrerat den, ny tryckgivare partikelfiltret. Jag får inga felkoder på bilen och den går bra men drar alldeles för mycket mot vad den gjort tidigare under samma förhållanden och körsätt.

Sen har jag ytterligare ett problem som jag inte får någon ordning på, det är dieselvärmaren som krånglar, allt i värmaren blev bytt för ca 2 år sedan, har inte använts mycket efter det, sen har den blivit isärplockad och rengjord, silen sitter rätt i den, jag bytte doseringspump nyss då den låg precis under rekomenderad bränsle mängd vid mätning.
Tanken och ledningar är rengjorda, bränsleröret till värmaren under bilen är nyss bytt, har mätt spänningen till värmaren utan anmärkning under drift och vid start

Problemet nu är att den har lite svårt med att starta riktigt, ibland startar den och går utan problem men ibland så slocknar den och då ryker det ju såklart. Batteriet är fräscht och fullladdat.


Bilen är fullservad hos Volvo tills i våras då fick den åka till en annan verkstad, den har gått ca 17500 mil, årsmodell 2010

Vi har ägt den sedan 2012 och kört ca 13000mil med den, partikelfilter blev bytt runt 12000mil.
#1474963
Jag menar förbrukningen.
Det kan skilja en hel del hur mycket pumpmunstycket fyller innan den slår ifrån. Därför bör man mäta vid samma pump flera gånger. Dock verkar din förbrukning vara mer än några liter på en tank. Närmare 10 liter mer än du borde fyllt på.
Min uppfattning är att att du gjort allt och lite till för att hitta anledningen till förbrukningssiffrorna.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]