- fre 19 nov 2021, 20:08
#1474842
Hej!
Jag har lite problem med att min V50 1.6d drar för mycket, den drar ca 0.66 l/mil mätt vid pump, 0.47 enligt färddatorn!
Den har dragit så ett tag och jag har gjort följande saker utan någon skillnad på förbrukningen.
Rengjort partikelfiltret och nollat räknaren för det i vida, bytt bränsletrycksregulator, rengjort Egr ventil och kalibrerat den, ny tryckgivare partikelfiltret. Jag får inga felkoder på bilen och den går bra men drar alldeles för mycket mot vad den gjort tidigare under samma förhållanden och körsätt.
Sen har jag ytterligare ett problem som jag inte får någon ordning på, det är dieselvärmaren som krånglar, allt i värmaren blev bytt för ca 2 år sedan, har inte använts mycket efter det, sen har den blivit isärplockad och rengjord, silen sitter rätt i den, jag bytte doseringspump nyss då den låg precis under rekomenderad bränsle mängd vid mätning.
Tanken och ledningar är rengjorda, bränsleröret till värmaren under bilen är nyss bytt, har mätt spänningen till värmaren utan anmärkning under drift och vid start
Problemet nu är att den har lite svårt med att starta riktigt, ibland startar den och går utan problem men ibland så slocknar den och då ryker det ju såklart. Batteriet är fräscht och fullladdat.
Bilen är fullservad hos Volvo tills i våras då fick den åka till en annan verkstad, den har gått ca 17500 mil, årsmodell 2010
Vi har ägt den sedan 2012 och kört ca 13000mil med den, partikelfilter blev bytt runt 12000mil.
Jag har lite problem med att min V50 1.6d drar för mycket, den drar ca 0.66 l/mil mätt vid pump, 0.47 enligt färddatorn!
Den har dragit så ett tag och jag har gjort följande saker utan någon skillnad på förbrukningen.
Rengjort partikelfiltret och nollat räknaren för det i vida, bytt bränsletrycksregulator, rengjort Egr ventil och kalibrerat den, ny tryckgivare partikelfiltret. Jag får inga felkoder på bilen och den går bra men drar alldeles för mycket mot vad den gjort tidigare under samma förhållanden och körsätt.
Sen har jag ytterligare ett problem som jag inte får någon ordning på, det är dieselvärmaren som krånglar, allt i värmaren blev bytt för ca 2 år sedan, har inte använts mycket efter det, sen har den blivit isärplockad och rengjord, silen sitter rätt i den, jag bytte doseringspump nyss då den låg precis under rekomenderad bränsle mängd vid mätning.
Tanken och ledningar är rengjorda, bränsleröret till värmaren under bilen är nyss bytt, har mätt spänningen till värmaren utan anmärkning under drift och vid start
Problemet nu är att den har lite svårt med att starta riktigt, ibland startar den och går utan problem men ibland så slocknar den och då ryker det ju såklart. Batteriet är fräscht och fullladdat.
Bilen är fullservad hos Volvo tills i våras då fick den åka till en annan verkstad, den har gått ca 17500 mil, årsmodell 2010
Vi har ägt den sedan 2012 och kört ca 13000mil med den, partikelfilter blev bytt runt 12000mil.