NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474713
Hej
Bilen blev strömlös och kort därefter kom koden SRS airbag - SRS-CFFF control module internal fault. Volvo på Island ser ingen annan möjlighet än att byta SRS datorn (som mht kostnad innebär att bilen skrotas). Jag undrar därför, är det någon som känner denna, samt om det finns några andra alternativ man kan testa för att fixa detta (annat än att skrota bilen eller byta SRS datorn)?

Till sagan tillhör att denna bilen tidigare gått hejvilt med felkoder (bland annat SRS-airbag koder) vid två olika typer) på grund av att alternatoren var dålig. Jag stoppade verkstaden flera gånger från att byta saker i bilen. Det var inte tills alternatoren dog och bytes ut att det blev frid och ro. På grund av detta litar jag inte helt 100% på koderna eller verkstäderna, var de är snabba att bestämma att byta saker :)

(Volvo S40, 2009)
Med vänlig hälsning
HG
#1554890
Haha det här var så jäkla sjukt att jag behövde skapa ett konto här för att svara på.

Jag hade en drös med SRS felkoder, den berömda CFFF internal fault och en par andra som faktist hade varit ett riktigt problem tidigare, men som var åtgärdat och inte ville ge med sig (Driver airbag, resistance too high från att kontaktrullen i ratten varit urdragen).

Jag såg det här inlägget och lånade min polares vida utrustning. Laddade ned VDASH appen från D5T5.

Reggade konto i appen som dessutom ser riktigt shady ut, för att konstatera att det kostar 99 euro att trycka på den där lilla "FIX" knappen.

Vid det här skedet var jag 95% säker på att det här är en scam. Men av ren frustration på bilfan och lite av nyfikenhet betalade jag för att se vad som hände.

Bilen började blinka utav bara helvete, och sedan blev den precis svart i några minuter medans datorn laddade. Vid det här skedet tänkte jag "Jahapp, nu har den nog nukat hela jäkla ECUn"

När den var klar så var alla SRS koder borta! Eventuellt att den har kodat bort hela jäkla airbag systemet, men lampan blev svart iaf.

Hoppas den håller sig svart till nästa besiktning om 30 dagar :ninja:
#1554908
Vdash-programmets fix á ca 1200kr löste nyligen problemet med SRS-CFFF på vår V50.
Titta på vdash hemsida vilka bilföretag i närheten av dig som använder programmet, i mitt fall en bilverkstad blott 1mil bort :party:. De kände dessutom till felet (som egentligen inte är ett fel).
#1563813
D3n1k4 skrev: sön 10 dec 2023, 21:16 Efter många månader med SRS-CFFF problem, äntligen löst det också med VDASH! Om nån bor nära Uppsala /Stockholm kan jag rekommendera en som kan hjälpa till :)
Tack alla för tipset!
Härligt att du blev av med felet (som tydligen inte är ett fel) .. Egentligen borde man skicka fakturan till Volvo ..
#1575608
Kände också att jag behövde registrera mig här för att ge denna lösning grönt ljus!

Jag hade samma problem på min V50. Varningslampan började lysa efter att batteri och startmotor blivit utbytt.
Felkod CFFF (- Styrenhet -Internt fel - Intermittent) samt 0002 (- SRS varningslampa - Signal saknas - Intermittent).
Kunde inte släcka dessa med min OBD2-läsare så jag körde till en verkstad och frågade om de kunde släcka den åt mig. Det kunde de inte. Istället erbjöd dem mig att själva plocka ur airbag-modulen och skicka den till Danmark för reparation. 6000 SEK skulle det kosta. Som tur är tackade jag nej (pga snål).

Googlade runt och skummade igenom en drös med forum, till slut hittade jag den här tråden!

Tittade på D5T5.com, där fanns en lista med partners. Letade upp närmsta partner och frågade honom via sms om han kunde hjälpa mig att pröva denna magiska fix med hjälp av VDASH. Det kunde han! Han läste av felkoderna i datorn och fick fram "Fix" knappen, 1200 SEK kostade det för att starta processen, jag angav mina kortuppgifter och därefter dröjde det inte mer än en minut innan det var klart. Felkoderna var borta!

Länge leve VDASH!
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]