NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nileo
#1472814
Har felmeddelande "anti-sladd service erfordras" på min v50 D3 2011. Detta kommer och går under körning. Meddelandet är alltså inte där hela tiden.

Bilen lämnades in för felsökning hos verkstad (ej volvo). De förstod inte vad felkoderna är, men gissade på rattvinkelgivare (kontaktrulle). Skulle ha 5000 för att byta den. Jag köpte en på skroten för 400 istället, då det verkade snabbt gjort att byta.

I mina förberedelser att byta stötte jag på något som heter "yaw rate sensor". Denna verkar enklare att byta och felmeddelandena kanske mer lutar åt att det är den som är trasig? Vad heter denna sensor på svenska, någon som vet hur den byts och var den kan köpas?

Andra tips utifrån mina felmeddelanden? Se bild på utlästa fel.
20211106_125145.jpg
20211106_125145.jpg (1.78 MiB) Visad 2401 gånger
Senast redigerad av 1 nileo, redigerad totalt 0 gånger.
av nileo
#1474964
Tack för tips! Har rengjort CEM nu. Den såg fin ut, men rengjorde med kontaktspray och borste när den ändå var ute, även kontakterna rengjordes. Detta gav inget.
Då den inte ger felmeddelande på ABS givarna så låter jag dem vara.
Nu ska jag lokalisera g sensorn! I och med att det funkar till och från så hoppas jag det räcker att rengöra anslutningarna. Läste någonstans att den ligger i golvet under passagerarsätet....där jag inser att jag spillt ut en flaska vatten någon vecka sedan. Var helt blött under gummimattan, så den tog jag ut nu. Eller är den under baksätet? Någon som kan bekräfta dess position?
av nileo
#1479540
kent71, du hade alltså inga felmeddelanden för ABS givarna? Var sitter dessa? Är ju värt att testa i alla fall!

Jag har nu tagit ut mattan fram på passagerarsida och lyft mattan bak för torkning. Insåg att det inte hade med någon vattenflaska att göra. Dräneringen från takluckan hade läckt in mängder med vatten, som nu är uttorkat. Bytte även accelerationsgivare till en från skroten, då den befintliga legat i väldigt fuktig omgivning en längre tid.
Har tyvärr kvar varningssignalen och nu är den där hela tiden. Räcker det med SAS kalibrering, eller är det någon annan kalibrering för accelareationsgivaren?! Har köpt en iCarsoft för att läsa ut och nolla felkoder och den kan även kalibrera SAS. Tänkte kika på detta i helgen. Tips mottages tacksamt :-)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]