NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosch90
#1471951
Hejsan.

Första inlägget här på forumet och hoppas på fler.

Är just nu på jakt efter en mellanstor Volvo och v50 känns som en bra bil.
Priset på v50 är ganska rimligt jämfört med andra bilmärken man får för samma peng.

Ute på marknaden för ett maxpris på 50 tusen ligger där en del olika motorer.
Kommer att köra bilen max 1000 mil per år. Dessa sträckor kommer vara på min 4 mil innan stopp.
Antalet HK i bilen spelar ingen större roll för mig.


Vill gärna höra för och nackdelar med dessa motorer.

2,4 samt 1,8 verkar det finns rätt många av. Har ingen erfarenhet av etanol sedan tidigare.
D2 har jag ej ägt tidigare däremot D3 och D4. Vet att dem är snåla.

Vad har ni för erfarenheter?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1471956
Beror lite på om man är ute efter automat eller manuell. 2.4 är nog vanligast som automat medan 1.8 och d2 är vanligast som manuella. Jag skulle satsat på 2.4:an med automat, inte den snålaste men driftsäker. D2:an är kopplingen en svag punkt på och 1.8 finns det många trådar att de kan dra mycket olja när de kommit upp i mil.
av Malmstroem
#1471959
Med de miltalen hade jag personligen tittat efter en 2,4. Manuell eller automat beror på egna preferenser och var du ska göra. Sitta i bilköer med manuell är inte roligt, och kan också slita en del när du mer eller mindre konstant får slira på kopplingen. Däremot är det inte bilköer på alla ställen i Sverige...
av Rosch90
#1471962
Tack för svar.
Gällande auto kontra manuell är det inget som spelar roll. Kommer ej sitta i några köer.
Finns som sagt en del 2.4:or ute dock låga årsmodeller. Detsamma gäller för 1.8:an. D2 an ligger högra i årsmodell och har lite mer utrustning, något dyrare dock.
Tänker att d2an drar minst av dem.
Tycker 2.4an verkar dra rätt mkt i bränsle samt att skatten är relativt hög.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1471976
Mina föräldrar hade en 1.6D, och den drog lite diesel men blev en dyr bil att äga sett till milkostnad. Problem med EGR, återkommande igensatt bränslefilter, algtillväxt i tanken med igensatt bränslesystem som följd. Dessa behöver även byta partikelfilter, vilket man inte behöver på D2. D2:an däremot fick sänkt interval på kamrem till 14k mil.
av Malmstroem
#1471993
Ja, dieslarna drar lite bränsle.

Med 1000 mil om året torde det röra sig om en skillnad på 0,2 - 0,3 liter per mil. Med 20 kr litern ger det en skillnad på 4000 - 6000 plus någon tusing i skatt. De pengarna kan försvinna fort om bilen börjar strula. Kör du mer fungerar diesel bättre, och skillnaden i förbrukning ger större besparing.

2,4:orna är som du säger äldre och bör vara billigare. När det gäller begagnade bilar så är totalkostnaden mycket beroende på hur mycket reparationer som behövs. Håller bilen brukar det bli billigt. Har du otur kan det bli dyrt. Problemet är att du inte vet hur mycket tur du kommer att ha i förväg. ;-)
av Fixter
#1484984
Börjat fundera lite på en sådan också, kör ju snitt 55mil i veckan, är det värt kanske o se efter en fräsch D2 även med det SVINDYRA dieselpriset?

Skruva kan jag göra det mesta själv, så länge vi inte prata byta koppling etc (även om jag kan , mer att jag inte ids)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]