NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470871
Ok, tack.

Nyheter sedan sist.....

Tog bort injektorerna för cylindrar 1 o 2.
Petade in 2 träpinnar ca. 25cm långa o 3 mm tjocka i cylinder hålen.
Spännde av kam remmen.
Roterade vevaxeln så att bägge pinnarna var lika högt uppe...dvs i "mellan läge"...Den var ganska lätt att rotera.

Men nu stötte jag på nästa problem eller oklarhet....

Försökte rotera kammen klockvis från ca 11:00 till 16:00 med en 16mm nyckel....Men den var svår att vrida och jag vågade inte vrida med mera kraft eftersom det var ganska mycket motstånd.....

Borde jag ta till med mera kraft eller borde det vara lätt att vrida kammen ?
Tack för era svar.
#1470985
Jag samlade lite mod och tog i lite extra för att rotera kammen...och detta gjorde susen....hjulet stoppade precis vid TDC hålet så det var bara att peta in lås muttern. Vevaxeln var ju redan låst så jag monterade o spännde remmen igen, tog bort lås pinnarna och roterade 2 fulla varv och kollade om kam och vevstake gick att låsa fast vid TDC....och det var inga problem. Vilken lättnad !!!!

Kammen är svår sedan lätt o sedan svår eller svår sedan lätt sedan svår att rotera....vilket iofs är logiskt eftersom man måste ge tillräcklig kraft för att komma över fjäder motsttåndet för ventilerna.

Nu är det dax att byta rem o vatten pump!!!!

Tack för eran hjälp. Återkommer när det är fixat (håller tummarma) :-)
#1471549
Inga mera läckage.
Tog bort "ingångs skruven". Där fanns en 10mm aluminium bricka. Renade allt och skruvade tillbaka. Tog i så som bara den...

Startade bilen igen...inga läckage :-o
Slut på mardrömmen men med ett lyckligt slut som tur va.

Hoppas att min erfarenhet hjälper någon i framtiden.

Tack för eran hjälp :-)

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]