NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470683
Hej,
Försöker byta kamrem på min C70 MY2008 2.0d 136 hk hemma.

Av misstag så lossnade jag högra spännaren (då jag försökte ta bort övre rem kåpan av plast), den som sitter fast med en lång skruv och som ej kan spännas.

Detta gjorde att remmen blev lös och fick vevaxeln att rotera. Vet ej vilket håll den roterade. Inte heller hur många grader.

Jag har tagit bort start motorn så jag vet var hålet är fär att blockera vevaxel med en 8 mm borr ligger.

Jag monterade tillbaka spännaren men problemet är nu att när jag roterar motorn för att hitta TDC, så går det inte att rotera motorn mera...bara lite.
Tror att någon cylinder slår mot någon ventil eftersom timingen är inte synkad.

Hur synkar jag motorn igen?

Tacksam för era svar.
Mvh
#1470705
Hej igen.
Gjorde lite tester....spännde av remmen och roterade vevaxeln +1 cm och sedan +3 cm (klockvis) jämfört med orginal position. Kamhjulet i original position. Spännde fast igen.
Men kamhjulet roterade klockvis från kl 10:00 till kl 11:00 i bägge test. Sedan var det stopp. Pin hålet är i kl 10:00 i original position på kamhjulet.

Testade med -1 cm och sedan med -3 cm istället på vevaxeln..men samma resultat. Kamhjulet roterade från kl 10:00 till kl 11:00 i bägge test och sen var det stopp.
#1470815
Hade tänkt göra följande:

Lossa kam remmen så att jag kan rotera kammen och vevaxeln oberoende av varann
Losssa och ta bort de 4 diesel injektorerna
Sätta in 4 lika långa trä pinnar i cylindrarna för att veta kolvarnas läge
Hitta ett "mellan läge" på alla kolvar så att jag kan rotera kammen till TDC och låsa den med en 8mm pin
Rotera vevaxeln till TDC mha av träpinnarnas läge (cylindrar 1 högst upp läge för kolven) och låsa svänghjulet med en 8 mm pin vid hålet som blottas under start motorn
Fixera och spänna kam remmen och ta bort bägge lås pinnar
Rotera motorn mer än 2 fulla varv och hoppas på att motorn går att låsa igen med bägge 8mm pinnar på TDC vid kammen och svänghjulet

Tror ni att det funkar eller att det blir ännu värre ?
Senast redigerad av 1 Berttone, redigerad totalt 0 gånger.
#1470820
Kan du se TDC för kamaxlarna är det ju lugnt.
Har aldrig skruvat den motorn så jag har inte koll på markeringar eller liknande, men din metod är det inget fel på i mina ögon. Kanske finns enklare varianter om man har koll på just din motortyp dock.
Ta de försiktigt bara, du lär få justera kammarna vartefter du snurrar veven så de inte tar i.

Och som du säger, rotera flera varv efter du spänt allt igen så det verkligen inte nyper
#1470855
Någon som kan bekräfta att kolv 1 och 4, samt 2 och 3 rör sig samtidigt o är i samma läge vid rotation av motorn.? Dvs att de rör sig i par och samma rörelse?

Om så är fallet så borde det vara tillräckligt med att ta bort injektorerna för cylindrar 1 och 2 för att hitta "mellan läget"
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]