Sida 1 av 2

Start av V50 D2 2012

Postat: ons 20 okt 2021, 19:38
av Volvoforaren
Hej!

Har en V50 D2 classic från 2012. Tidigare när jag startat bilen har jag fört nyckeln till start och släppt tillbaka direkt. Bilen har då hostat igång utan problem.Ungefär som ett knapptryck på min V70. Nu måste jag hålla kvar nyckeln i startläget tills startmotorn vevar igång för att den ska starta. Gör jag som tidigare så bara klickar startmotorn till och inget händer. Någon som har några tankar kring det?

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: tor 21 okt 2021, 05:41
av fjohan82
Batteriet?
Ett dåligt batteri kan skapa de mest konstiga felen i dessa bilar.

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: tor 21 okt 2021, 23:03
av JanneVTR
Det är väl att den behöver glödande lite innan den går igång??

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: tor 21 okt 2021, 23:10
av JanneVTR
Glöda menar jag. Jifla stavningskontroll...

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: fre 22 okt 2021, 22:07
av Volvoforaren
Nu har det blivit värre. Om man vrider nyckeln till start snabbt så händer ingenting nu mer än att instrumentpanelen lyser. Vrider man dock nyckeln långsamt ett läge i taget så startar den…Laddade upp batteriet. Ingen skillnad.

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: fre 22 okt 2021, 22:21
av Malmstroem
Om du tycker att det är ett problem, se till att läsa ut felkoder.

Det kan t.ex. vara att något glödstift gett upp. Det kan också vara att batteriet är lite tröttare.

Jag hade nog valt att se det hela som ett icke-problem fram till att motorn faktiskt var svår att starta.

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: lör 23 okt 2021, 10:48
av Marnlasse
kolla tändlåset samt spänning i batteri och laddning.

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: lör 23 okt 2021, 14:00
av kvillebäck
Jag blir lite osäker på din beskrivning men...
Som tidigare skrivet, tändningslåset är en svag punkt i konstruktionen.
Om startmotorn bara klickar, så brukar jag börja med batteriet och därefter anslutningar på batteri och startmotor.

Om problemet du har är att det tar en sekund längre att starta bilen nu än tidigare så skulle jag säga att den är mer sliten. Startmotorn går saktare, spridarna är smutsigare, bränslefiltret är smutsigare, många kontakter kan vara lite ärgiga vilket ger större motstånd vilket kan ge längre svarstid mellan olika styrboxar vilket gör att signaler behöver skickas igen.

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: lör 23 okt 2021, 16:52
av Vojje
kan vara ngt med rattlåset...

Re: Start av V50 D2 2012

Postat: lör 23 okt 2021, 23:16
av JanneVTR
Nu kanske jag har missuppfattat, men detta står i instruktionsboken"OBS
Vid start av dieselmotor i extrem kyla, utan
att invänta förvärmning av motorn, kan den
automatiska startsekvensen fördröjas några sekunder"

Ska själv testa som du gör vid nästa start för o se på min bil då den är oxå en d2.