NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1470787
JanneVTR skrev: lör 23 okt 2021, 23:16 Nu kanske jag har missuppfattat, men detta står i instruktionsboken"OBS
Vid start av dieselmotor i extrem kyla, utan
att invänta förvärmning av motorn, kan den
automatiska startsekvensen fördröjas några sekunder"

Ska själv testa som du gör vid nästa start för o se på min bil då den är oxå en d2.
Så var det alltid på min V50 D2 MY11 om den inte förvärmdes med motorvärmaren vid kall väderlek, hade den från ny 2010-11 till 2017-02 (0-20000 mil).
Den hade key-less (nyckeln var ersatt av ett startvred), men jag tvivlar på att det är någon skillnad.
Man släppte vredet, sen hoppade motorn igång när den var tillräckligt förvärmd.
av JanneVTR
#1470801
Testade min d2:å nu på morgonen. Var frost här i Blekinge på morgonen. Var precis som fjohan82 skrev. Läste igenom tråden och såg att ts hade problem med att start motorn bara klickade. Om så är fallet har jag som sagt missuppfattat det hela o ber om ursäkt. Då kanske det är tänd inga låset eller tidigare nämda bekymmer.
av mkn
#1504271
Känner igen problemet men det verkar inte vara låg spänning eller kallt väder. Startmotorn går igång precis som vanligt men istället för att fortsätta tills motorn startar så slutar den så fort jag släpper startnyckeln. Den brukade fortsätta gå tills motorn startade. Kan det vara för att man gjort återställning a servicelampan själv?
av Lappland
#1574673
Hej.

Fick du ordning på startproblemet?

Min gör precis samma nu. Jag måste hålla nyckeln i läge III till startmotorn startar till och även motorn i en sekund sedan stannar den. Om jag har haft motorvärmare startar den om jag vrider till III och håller.

tidigare behövde jag bara vrida till III sedan släppa nyckeln och vänta på start. Ibland vänta en sek ibland tre beroende på temp...

Jag har också precis släckt servicelampan själv med hjälp av trippmätarens resetknapp...

Det känns som att det är en programmeringsgrej!?

@mkn du hade väl exakt samma strul?
av Rosch90
#1574691
Har min bil inte varit igång på ett par dagar eller om det är kallt ute gör min också så. Alltså får hålla nyckeln i startläget någon sekund innan den går igång. V50 d2 2012a
av Lappland
#1574804
Ringde Volvo och de kunde inte säga något utan att ha läst av felkoder... Och de kunde de göra om två veckor om jag lämnar bilen där i en vecka ...

... Jag har nu beställt en felkodsläsare 🙄
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]