NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johndee22
#1469904
under sommaren byte jag bromsbeläggen fram på min s40. Sen dess har jag fått ett konstigt ljud när bilen rullar bak sakta. Ljudet kommer inte hela tiden men ibland, det kommer oavsett om bilen är på eller inte.
Jag har testat byta till nya belägg och har oxå byt bromsvätskan och det hjälpte lite ljudet kommer nu inte lika ofta men då o då så kommer, några tips på vad det kan vara? Jag hör det från vänster fram hjulen.

Här är ljudet:

https://linksharing.samsungcloud.com/f0Hfh1VXUAqk
Användarvisningsbild
av HCP
#1469972
Tycker det låter som servon i mina öron.
Helt säker på att det enbart sker när du rullar bakåt, och inte för att du rullar bakåt och vrider hjulen för att t.ex. backa ut från parkering ?

Har du bytt olja och belägg så skulle jag kika på glidpinnarna näst om du kan utesluta servoljud, finns rep-sats på t.ex. biltema och mekonomen, kostar inte många kronor.
av Johndee22
#1470426
HCP skrev: mån 18 okt 2021, 22:07 Tycker det låter som servon i mina öron.
Helt säker på att det enbart sker när du rullar bakåt, och inte för att du rullar bakåt och vrider hjulen för att t.ex. backa ut från parkering ?

Har du bytt olja och belägg så skulle jag kika på glidpinnarna näst om du kan utesluta servoljud, finns rep-sats på t.ex. biltema och mekonomen, kostar inte många kronor.



Jag knuffade även bilen fram då kom det inget ljud sedan knuffade Jag bilen bak då kom ljudet, ljudet fanns inte innan belägg bytet och när jag satte på gamla beläggen så försvann ljudet. Dom senaste 2 dagarna har det regnat och jag har inte hört ljudet. Jag har rengjort och smörjt glidpinnarna men hjälper inte. Ljudet kan komma om du har ratten rakt eller som du sa när man vrider ratten och bakar bak men tror inte det kommer från servon

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]