NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469784
Är det någon som vet om man kommer åt övre stötdämparfästet inifrån lastutrymmet på en V50. Har fått ett rejält mekaniskt skrammel och jag upplever att det kommer från bakre hjulhuset i ovankant på stötdämparen.
#1469911
Nu har jag konstaterat att det är det övre fästet som mycket riktigt gett upp. Finns det någon som gjort jobbet att byta dämparna och fästen som kan ge en tydlig och bra arbetsbeskrivning så vore det guld värt. 👍
#1469920
Det är riktigt krångligt att hitta rätt fjäderbenslager tycker jag , trots att man söker på sitt reg. nr. och även chassinummer. Vissa märken nämner inte chassinummer och andra har olika delar beroende på just chassinumret. Mitt chassinummer är YV1MW084292457684 så skulle jag kunna få ett tips av någon är jag tacksam. 👍
Användarvisningsbild
av HCP
#1469925
När mina gick av köpte jag båda modellerna och lämnade tillbaka de ena.
Det var noll och noll skillnad på dem, möjligen var "brunnen" lite djupare på den ena där bulten ska sitta till dämparen. Jag tog den som såg mest lik den befintliga bara.
Kan dock inte hjälpa dig med vilken just du ska ha.

Palla upp bilen och bort med hjulet.
Lätta på bulten som håller dämparen nedtill och ur med bulten. Tipsar om rostlösare o gå o ta en fika en kvart.
Eller börja spraya nån dag innan, du kommer åt den bakifrån om du ställer dig på knä vid hjulet.

Två bult längst upp i hjulhuset på var sida om dämparen, bara lossa och ta ner dämparen.
Flytta över fästet till det nya. En del dämpare får man hålla emot i mitten med insex eller skiftnyckel (flat mothåll).
Glömde: Jag fick köpa en speciell ringnyckel i size 18 tror jag det var, som är djup på ringdelen, annars fanns ingen plats för att hålla mot när man drog åt muttern på dämparen. Tänk på att olika dämpare kan ha olika size på muttern, så ta inte mitt ord på 18mm som lag ;-)
Såhär
Bild

Tar max 20min per sida, och då är kaffe o paus för svordomar när de sitter fast lite extra på nedre bulten inräknat :-D
#1469931
Håller med föregående talare! Av med hjulet och jobba utifrån. Det finn inget du kan göra från insidan .
Jag använde ett spärrskaft och förlängare för att få ner sakerna. Smäller det när du kör har dämparen lossnat helt från fästet redan och du kan skruva bort den redan nu om du vill samt ta ner fästet och jämföra med de på nätet.

Kör försiktigt om detta har skett!!!!
av CPM
#1469948
Detta råkade jag ut för i helgen. Det började skramla på en skogsväg när jag besökte min bror, och en snabb koll visade att dämparen var lös. Bror min har bra verktyg, så vi tog tag i det hela och började jobba.

Vi demonterade inredningen på höger sida av skuffen, bara för att upptäcka att det inte gick göra något från det hållet. Alltså tillbaka med inredningen medan vi kom ihåg hur allt skulle sitta.

Vi skruvade därefter bort den nedre fästbulten och lyfte ut den lösa dämparen. Bulten satt stenhårt, och det gick åt en del 5-56 för att lossa den. Vi fick dra såpass det gick, skruva åt igen, spreja och sedan lossa så långt den nu gick. Det tog nog en kvart att få loss den med handkraft.

Därefter såg vi att dämparen är fäst utifrån. Själva dämparfästet består av en oval platta med runt fäste för dämparlagret och två öron för fästbultarna. Fästet är gjort i alugods, och i mitt fall hade fästöronen brustit. Processen måste ha varit långvarig, för ytorna var ordentligt oxiderade, förutom på en fläck där det var en frisk brottyta. Det är troligen förklaringen till att bilen en tid känts som om jag haft punka på ett hjul. Det roliga var att jag körde bilen hem med dämparen liggande på baksätesgolvet efteråt utan att märka någon större skillnad.

I morgon tar Volvo hand om det hela. Jag har troligen inte de verktyg som krävs för att återmontera uppe i hjulhuset.

P.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...