NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lowpass
#1467974
Hej,

Jag har köpt mig en volvo s40 2,4i automat.
Är väldigt nöjd med bilen men det är en sak som gör den svår att leva med, det är extremt trångt vid pedalerna. Min sko får knappt plats på gaspedalen utan att samtidigt råka trycka på bromspedalen. Då har jag dessutom bara haft sommarskor. En vinterkänga är att utesluta totalt.

Provkörde en v50 2,0 diesel 2010 automat.
På denna satt inte pedalerna nära varandra över huvud taget. Det var alltså inga problem att få plats!

Nu undrar jag, Finns det olika uppsättningar av pedaler till dessa bilar? Är det något volvo uppdaterat med facelift? Eller är det motoralternativet som spelar roll?

Skulle gärna köpa en pedal eller vad som krävs från annan bil ifall det går. Är det någon som har koll på detta?
#1467979
Ja det är lite tight där nere på den manuella versionen, men det enda är väl att låta det vara eller byta till en automatare. Det är samma pedaler från 2004 till 2012 så det går man bet på tyvärr.

Rent krasst skulle man ju kunna ta bort pedalgummit och kapa lite med en handsåg med metallblad, sedan får man väl kapa lite i pedalgummit och sätta dit det så gott det går och säkra med sikaflex eller något :x
#1467989
@Lowpass, Ah, läste tokfel ;-) Men det lär ju gå att kapa av lite hur som.

Trodde det ej var skillnad då pelalgummina från en r-design passar före och efter facelift. En utväg är att man ut och mäter, eller se om man kan ta hem ett pedalställ från bildelsbasen och skicka tillbaka det annars
#1468044
Verkar märkligt det hela. :bored:
Jag funderade på att modifiera detta i början. Men sedan märkte jag att det var mycket mer plats i v50n som bör vara likadan. Ska försöka se ifall volvo har olika art.nr eller liknande på bromspedalerna.
av Lowpass
#1468607
Uppdatering.
Har nu jämfört art.nr på pedalerna och visst var dessa olika.
S40 2006 : 4N51-2467-DE / TELEFLEX
V50 2010: 4M51-2467-BR / DRIVESOL

Hoppas att man har uppdaterat pedalerna efter klagomål, kan det vara möjligt?
#1468615
Lowpass skrev: mån 11 okt 2021, 10:48 Uppdatering.
Har nu jämfört art.nr på pedalerna och visst var dessa olika.
S40 2006 : 4N51-2467-DE / TELEFLEX
V50 2010: 4M51-2467-BR / DRIVESOL

Hoppas att man har uppdaterat pedalerna efter klagomål, kan det vara möjligt?
Där ser man :) De ändrade ju en del 2007 och en hel del 2008 så allt är möjligt. Kolla bara så det är samma kontakter eller så det går att skarva med lödning och krympslang annars ;-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]