- tor 07 okt 2021, 11:51
#1467827
Kortversion: hur akut är det att ersätta powershiftolja i en manuell låda?
Hej och tack för ett bra forum.
Inför drivaxelbyte på min V50 D2 beställde jag ny olja på Bilia. Jag tömde lådan och fyllde efter bytet mängd enligt specifikation. Nu har jag kört med bilen i ett par dagar, och inför en långresa packade jag ur bilen och tog en närmre titt på förpackningarna för transmissionsoljan. Jag såg då att det är powershiftolja jag köpt.
När jag tittar på specifikationerna för powershiftoljan (Volvo 1161838) och jämför med dem för den rätta oljan (Volvo 31280771), ser de snarlika ut, men det skiljer sig lite här och där. Små skillnader vad gäller tex densitet, viskositet vid hög temperatur, och flampunkt. Båda har API-klass GL4 och SAE 75W, men jag känner mig osäker på om det räcker för att sitta lugnt i båten en stund.
Hade ni bytt inför en resa på ca 70 mil tur och retur, eller kört på och bytt först efter resan?
Hej och tack för ett bra forum.
Inför drivaxelbyte på min V50 D2 beställde jag ny olja på Bilia. Jag tömde lådan och fyllde efter bytet mängd enligt specifikation. Nu har jag kört med bilen i ett par dagar, och inför en långresa packade jag ur bilen och tog en närmre titt på förpackningarna för transmissionsoljan. Jag såg då att det är powershiftolja jag köpt.
När jag tittar på specifikationerna för powershiftoljan (Volvo 1161838) och jämför med dem för den rätta oljan (Volvo 31280771), ser de snarlika ut, men det skiljer sig lite här och där. Små skillnader vad gäller tex densitet, viskositet vid hög temperatur, och flampunkt. Båda har API-klass GL4 och SAE 75W, men jag känner mig osäker på om det räcker för att sitta lugnt i båten en stund.
Hade ni bytt inför en resa på ca 70 mil tur och retur, eller kört på och bytt först efter resan?