NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adamh
#1467827
Kortversion: hur akut är det att ersätta powershiftolja i en manuell låda?

Hej och tack för ett bra forum.
Inför drivaxelbyte på min V50 D2 beställde jag ny olja på Bilia. Jag tömde lådan och fyllde efter bytet mängd enligt specifikation. Nu har jag kört med bilen i ett par dagar, och inför en långresa packade jag ur bilen och tog en närmre titt på förpackningarna för transmissionsoljan. Jag såg då att det är powershiftolja jag köpt.

När jag tittar på specifikationerna för powershiftoljan (Volvo 1161838) och jämför med dem för den rätta oljan (Volvo 31280771), ser de snarlika ut, men det skiljer sig lite här och där. Små skillnader vad gäller tex densitet, viskositet vid hög temperatur, och flampunkt. Båda har API-klass GL4 och SAE 75W, men jag känner mig osäker på om det räcker för att sitta lugnt i båten en stund.

Hade ni bytt inför en resa på ca 70 mil tur och retur, eller kört på och bytt först efter resan?
av Alx
#1468525
Powershiftoljan har tillsatser för att lamellerna ska fungera optimalt. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle vara någon annan skillnad så du kan med största sannolikhet köra på som vanligt.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]