NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svedarn
#1467718
Hej precis som många andra V50 ägare så börjar jag få dåliga drivknutar på min V50. Sitter just nu och försöker bli klok på Autodoc OEM nummer och vilka specifikationer som stämmer till min bil då jag vill spara pengar på att beställa från tyskland och helst en eftermarknadsdel. Tänkte om någon duktig kunde hjälpa mig.

Jag har en V50 D2 2011 (SEM150) modell YV1MW84E1B2.

Sitter och kollar på drivaxlar och märker då att de absolut flesta drivaxlarna har följande specifikationer enligt Mekonomen/Autodoc/Trodo/:

Vänster: OEM: 36002896/31367150, längd 580mm, antal kuggar mot växellåda 26, antal kuggar mot hjul 36
Höger: OEM: 31367149/31367019/36002144 längd 917-918mm, antal kuggar mot växellåda 26, antal kuggar mot hjul 36

Men finns även de drivaxlar som har annat antal kuggar mot växellåda, dvs de som sitter på inre drivknut. Har sett allt mellan 24-27 kuggar vilket gör att jag inte kan känna mig 100% säker. Har inte möjlighet att kolla detta innan jag börjar plocka av drivaxlarna utan vill bara vara helt säker att jag beställer helt rätt delar då jag bokat tid till en bilverkstad som ska göra jobbet, men de hade absolut ingen lust att hjälpa mig om jag skulle stå för delarna själv utan då var det mitt problem att det blev rätt.

Passar följande delar passa min bil:

https://www.bildelaronline24.se/ridex/15208156
https://www.bildelaronline24.se/ridex/13558650
Användarvisningsbild
av HCP
#1467746
Hinner inte kika åt dig nu, men kolla på VPARTS och jämför med autodoc-data, det funkade fint för mig.
Har handlat både av Vparts och senaste gången Autodoc (japp, bytt drivaxlar 2ggr) :-D

Det är inte jättejobbigt att byta axlarna själv, ta en kik på Youtube och se om du orkar och vill, kan du spara in en peng på.
Jag har gjort det på parkeringen båda gånger stående på knä med vanliga verktyg och enbart pallbock och domkraft som hjälp.
av Svedarn
#1467751
HCP skrev: ons 06 okt 2021, 22:05 Hinner inte kika åt dig nu, men kolla på VPARTS och jämför med autodoc-data, det funkade fint för mig.
Har handlat både av Vparts och senaste gången Autodoc (japp, bytt drivaxlar 2ggr) :-D

Det är inte jättejobbigt att byta axlarna själv, ta en kik på Youtube och se om du orkar och vill, kan du spara in en peng på.
Jag har gjort det på parkeringen båda gånger stående på knä med vanliga verktyg och enbart pallbock och domkraft som hjälp.
Tack för svar, Vparts har samma specifikationer som ovan så då borde det väl vara fan om det inte blir rätt om Mekonomen/Autodoc/Trodo/Vparts har samma specifikationer för hur vänster/höger drivaxel ser ut med tillhörande yttre/innre antal kuggar. Känns som jag inte kan göra så mycket mer. Men blir så jäkla osäker i och med att det finns ett fåtal inre drivknutar med annat antal kuggar som går att köpa.
#1467888
Det är nackdelen att det ofta behövs orginal numret när man kollar på tex autodoc. Man kan inte låta fullt på att det passar bara för det står det. Tråkigt när man har lyft bilen och tagit bort gamla drivaxeln och inser att det är fel. Bästa är att köra orginal nummerna. Kan inte ta fram de nu tyvärr. Har inte autodoc "säkert köp" då kollar de upp om delen passar om jag förstår rätt.
av adamh
#1467946
Jag har samma modell och har precis bytt båda drivaxlarna. Jag köpte en GSP till höger med artikelnummer 262053 och en SKF till vänster med artikelnummer VKJC 4863.

OEN höger:
31367019
31367149
36001450
36002144
36002897

OEN vänster:
31367150
36002896

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]