NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danieljacobsson
#1467226
Hej.
Har en V50 1,6d -09.
Nu har världens sämsta bil börjat krångla igen.
Varje morgon vägrar den att starta, drar runt den på startmotorn men startar inte.
Får blåsa i lite startgas och då hoppar den igång.
Den går inte dåligt när den väl startar, och den går perfekt när man kör/drar ur den.
Inga som helst felkoder.
Bränslefiltret är nytt.
Har ni någon aning om vad det kan vara?
Kollat med datorn, relät har ström.
Lampan till glödtäningen slocknar direkt.
Jag ser att det ligger lite bränsletryck på, och ökar när jag maler på starten (nu vet jag inte vilka värden det ska vara )
Jag kan inte se nått läckage, och slangarna ser hela ut.
Jag funderar på glödstiften? ska se om jag kan mäta dessa till helgen om vädret tillåter det.
Ska även kolla så alla har ström vid start.
Egr ventilen och egr kylet är rengjort för ca:1 vecka sedan, var rätt mycket sot i den.
HJÄLP!
//Daniel
av kvillebäck
#1467247
danieljacobsson skrev:Hej.
Har en V50 1,6d -09.
Nu har världens sämsta bil börjat krångla igen.
Varje morgon vägrar den att starta, drar runt den på startmotorn men startar inte.
Får blåsa i lite startgas och då hoppar den igång.
Den går inte dåligt när den väl startar, och den går perfekt när man kör/drar ur den.
Inga som helst felkoder.
Bränslefiltret är nytt.
Har ni någon aning om vad det kan vara?
Kollat med datorn, relät har ström.
Lampan till glödtäningen slocknar direkt.
Jag ser att det ligger lite bränsletryck på, och ökar när jag maler på starten (nu vet jag inte vilka värden det ska vara )
Jag kan inte se nått läckage, och slangarna ser hela ut.
Jag funderar på glödstiften? ska se om jag kan mäta dessa till helgen om vädret tillåter det.
Ska även kolla så alla har ström vid start.
Egr ventilen och egr kylet är rengjort för ca:1 vecka sedan, var rätt mycket sot i den.
HJÄLP!
//Daniel
Glödstiften behövs inte nu och har felkod.
Jag skulle tro att du tappar trycket i bränslesystemet av någon anledning. Kanske slangfästena på bränslefiltret.
av danieljacobsson
#1467253
Ja det är möjligt, hittar inget läckage eller nått som läcker/ser blött ut i motorrummet.
Hade man vetat vilka värden bränsletrycket ska ha när bilen står still så hade man kunnat jämfört dom värdena med datorn.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1467539
MarcusGen skrev:Kan bekräfta det kvillebäck skrev om glödstiften. De används endast vid regenerering av partikelfiltret och vid kallstarter (typ under -5C).
jodå... fast du märker inte det...
av danieljacobsson
#1467552
MarcusGen skrev: tis 05 okt 2021, 18:13 Kan bekräfta det kvillebäck skrev om glödstiften. De används endast vid regenerering av partikelfiltret och vid kallstarter (typ under -5C).
Okej! Har mätt på två som jag kom åt, får ta dom andra till helgen samt spänningen till dom.
Men dom två jag mätte på visade 1ohm så dom är ok då.
Ok värde skulle vara enligt Volvo 0,5-5ohm.
av danieljacobsson
#1467554
kvillebäck skrev: tis 05 okt 2021, 13:43 Om du börjar morgonen med att pumpa fram diesel på samma sätt som när du byter bränslefilter får du svaret om den tappar trycket under natten.
När jag har bytt filter har jag fyllt det ny med diesel och sen kört på tändningen ett par gånger.
Hur menade du?
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]