NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skullbone
#1466880
Hej,
När jag i tisdags skulle starta bilen, startade den utan problem men efter bara 10 meter dog den och gick inte att starta igen.
Med tanke på att det var ett tag sedan bränslefiltret byttes fixar jag direkt ett nytt och byter, fyllde filtret och slangarna med diesel och även ifall startmotorn fick jobba några sekunder längre än vanligt startade bilen fint efter bytet.
Bilen startar fortfarande idag men startmotorn får jobba några sekunder längre innan den startar varje gång.
Bilen går bra en stund efter start men efter högre gaspådrag(Typ omkörning) eller kraftigare uppförsbacke blir bilen orkeslös, det hänger sedan kvar tills man startar om bilen igen.
Jag har kollat felkoder med både BSR och Vadis/Dice och både visar samma och endast en felkod:
ECM2520 som bara tyder på lågt bränsletryck.

Någon som har någon idé om var man ska börja felsöka?

Notera att bilen har gått 22000 mil och PDF byttes vid 12000 så antar att det börjar närma sig ett byte men om det är partikelfiltret som är igensatt borde det väl finnas felkod på det?

Tack på förhand!
av kvillebäck
#1466898
Jag skulle nog börjat med det lättaste. Sitter kontakten på filtret fast som den skall?
Du kanske har en LITEN läcka så den tar in lite luft och tappar trycket när den står. Exempelvis slangfästena på filtret. Kan även vara något rör som börjar rosta igenom. Kolla om det fuktar någonstans. kanske vid fästet på torpedväggen.

Om detta ser bra ut och verkar vara torrt och fint så kommer vi till tanken. Kanske du fått fukt i den?

Att dränera dessa filter på vatten har jag aldrig gjort men den senaste jag gjorde det på var enligt följande:

Ställ bilen på tomgång.
Öppna dräneringskruven tills det slutar rinna från filtret. Stäng igen.
Dräneringsskruven borde i detta fall vara den svarta skruven på filtrets ovansida med ett torxgrepp i.

Lycka till!
av Skullbone
#1466930
Tittar man under bilen ser det ut som att det fuktar överallt, verkar också bli ganska blött under bilen när den har stått. Luktar man på det luktar det dock inte diesel.

Ska lyfta upp bilen i nästa vecka för att se om man kan se något under.

Tack för svar än så länge! :)
av Skullbone
#1467666
kvillebäck skrev: lör 02 okt 2021, 12:47 Jag skulle nog börjat med det lättaste. Sitter kontakten på filtret fast som den skall?
Du kanske har en LITEN läcka så den tar in lite luft och tappar trycket när den står. Exempelvis slangfästena på filtret. Kan även vara något rör som börjar rosta igenom. Kolla om det fuktar någonstans. kanske vid fästet på torpedväggen.

Om detta ser bra ut och verkar vara torrt och fint så kommer vi till tanken. Kanske du fått fukt i den?

Att dränera dessa filter på vatten har jag aldrig gjort men den senaste jag gjorde det på var enligt följande:

Ställ bilen på tomgång.
Öppna dräneringskruven tills det slutar rinna från filtret. Stäng igen.
Dräneringsskruven borde i detta fall vara den svarta skruven på filtrets ovansida med ett torxgrepp i.

Lycka till!
Hittade läckan, någon idé på lagning? :-)

https://imgshare.io/image/20211006-141658.pF8Tlw
av kvillebäck
#1467780
Kapa och byt mot slang. Kolla så du får slang som tål Diesel. Det är inget övertryck där. Endast undertryck.

Har sett en annan bil som läckt exakt där. (bild här på forumet) kanske bör bli en stående kontrollpunkt vid service.
av Skullbone
#1467865
kvillebäck skrev:Kapa och byt mot slang. Kolla så du får slang som tål Diesel. Det är inget övertryck där. Endast undertryck.

Har sett en annan bil som läckt exakt där. (bild här på forumet) kanske bör bli en stående kontrollpunkt vid service.
Kapade av ledningen och bytte mot en bränsleslang istället som du sa 8-) . Nu startar bilen på under sekunden precis som tidigare så det är bra :).

Har inte längre några felkoder och ingen kraftförlust men nu när jag körde fyra mil under dagen så börjar bilen plötsligt ibland rycka kraftigt. Släpper jag gasen rycker den kraftigare, gasar jag rycker den mindre kraftigt.

Börjar jag sakta in/bromsa så blir ryckningarna kraftigare... sedan kan jag stå stilla och bilen fungerar perfekt igen ett tag när jag börjar köra igen...
av kvillebäck
#1467882
Känner inte igen fenomenet men, är det motorn som går ojämnt?
Är det drivlinan som växellådan eller kanske bakre länkarmslagringen fram? Drivaxel?
Ibland beskriver vi ljud och andra fenomen lite olika så mer fakta tack. :-D

Hade det varit så att bränslet inte räckte till när du kom upp i fart så hade du fått felkod.
Hade det kommet in skräp i systemet vid operationen av slangen så hade det fastnat i filtret.
Lite orolig för att det skulle vara något med någon spridare men tycker att det borde gett felkod.
Om EGR är dåligt kalibrerad så kan bilen rycka lite med en sekunds mellanrum i vissa farter men tycker inte det stämmer med din beskrivning.

"Börjar jag sakta in/bromsa så blir ryckningarna kraftigare" Är en typisk beskrivning av bakre länkarmsbussning fram. Det brukar ibland misstas för skeva bromsskivor.

Kanske någon annan på forumet känner igen din felbeskrivning bättre än jag.
av Skullbone
#1468058
kvillebäck skrev: tor 07 okt 2021, 17:26 Känner inte igen fenomenet men, är det motorn som går ojämnt?
Är det drivlinan som växellådan eller kanske bakre länkarmslagringen fram? Drivaxel?
Ibland beskriver vi ljud och andra fenomen lite olika så mer fakta tack. :-D

Hade det varit så att bränslet inte räckte till när du kom upp i fart så hade du fått felkod.
Hade det kommet in skräp i systemet vid operationen av slangen så hade det fastnat i filtret.
Lite orolig för att det skulle vara något med någon spridare men tycker att det borde gett felkod.
Om EGR är dåligt kalibrerad så kan bilen rycka lite med en sekunds mellanrum i vissa farter men tycker inte det stämmer med din beskrivning.

"Börjar jag sakta in/bromsa så blir ryckningarna kraftigare" Är en typisk beskrivning av bakre länkarmsbussning fram. Det brukar ibland misstas för skeva bromsskivor.

Kanske någon annan på forumet känner igen din felbeskrivning bättre än jag.
Hehe, ja ibland förklarar man nog lite dåligt, skull nog säga att det mer är skakningar i ratten än ryckningar.

Har inte riktigt hunnit felsöka men jag tror generellt inte att det har med motorn att göra, gör ingen skillnad om man frikopplar när skakningar väl börjat.

Märkte idag att vänster framfälg och däck är väääääldigt varmt efter 3 mils körning.
av kvillebäck
#1468219
Ligger nära till hands med kärvande bromsok men vill även påpeka att symptomen stämmer hyfsat med bakre länkarmslagring fram. Låt någon köra sakta framåt och bromsa lite så ser du om det rör sig. Hela hjulet brukar flytta sig men är bra om du kan titta på bussningen med i det ögonblick man bromsar.

Lycka till!

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]