NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nltpett
#1466652
Hej,

jag skruvar lite på en kompis V50 och den har en del diffusa värmeproblem.

- Full värme ger svag värme på passagerarsidan och ljummen luft på förarsidan.
- Full kyla ger hyfsad kyla på förarsidan och sval luft på passagerarsidan.

- Kupeelementet är spolat och både inkommande och utgående slangar till värmepaketet är heta. Även när man känner på elementet/rören inifrån under instrumentpanelen.
- Full kylarvätskenivå
- Alla anslutningar på CEM/CCM mm isärtagna/hopsatta/sprayade (kurerade diverse hel och halvmystiska felkoder för motor mm.)
- Samtliga spjällmotorer går att identifiera och kalibrera. Spjällen har rörelse inom tolerans för antalet steg.
- Det finns en felkod från CCM, CCM-0040 Luftkvalitetssenson internt fel. Permanent fel.
- Provade att byta manöverpanelen för klimat/radio men problemet kvarstår.

På något vis verkar det som om temperaturregleringen på båda sidor fått fnatt. Fast slaglängden för spjällmotorerna är korrekt.

Kan det vara luftkvalitetssensorn som stör funktionen? Den är ganska enkel att byta men mjukvaran i CCM måste laddas om när man bytt.

Nån som har några ideer?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1466945
Gör försiktigt rent i spjället för värmens sensor.

[attachment=0]Screenshot_20211002-184456_YouTube.jpg[/attachment]

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bilagor
Screenshot_20211002-184456_YouTube.jpg
Screenshot_20211002-184456_YouTube.jpg (23.43 KiB) Visad 4910 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
#1466958
Testa utan auto-läget, då ska inte den sensorn användas alls vad jag förstått.

Skadar å andra sidan inte att göra ren och sitter rätt enkelt till.
av nltpett
#1468692
kareta skrev: fre 01 okt 2021, 11:52 Funkar stolsvärmen? Trasig sådan kan störa databussen som styr värmen.
Stolsvärmen fungerar som den ska på vänster och höger sida. Funderar på om det är luftkvalitetssensorn som stör ut databussen på et liknande sätt som stolsvärmemodulen eller en trasig motor kan göra. (kupetempsensorn fungerar som den ska och väsnas inte.)
av nltpett
#1481640
Liten uppdatering, felkod för permanent fel i luftkvalitetssensor fanns mer eller mindre hela tiden. Bytt stolsvärmemodulerna då jag tänkte att det var de som spökade. Bytte till sist luftkvalitetssensorn. Det är fortfarande kallt på förarsidan och varmt på passagerarsidan. Nu behöver programvaran för ecc laddas ner. Får se om det hoppar igång efter det.
av MrSims
#1525568
Hej nltpett,
Jag har samma problem men tvärt om (kalt på passagerarsidan).
Har haft inne bilen men inga felkoder utom 1 som hade med signal att göra om jag förstådd honom rätt
och det skulle bli dyrt att gå vidare med felsökning.
Hittade du någon lösning?
Tacksam för all hjälp jag kan få. :-)

Mvh
Roger
av nltpett
#1536902
MrSims skrev: tis 03 jan 2023, 23:56 Hej nltpett,
Jag har samma problem men tvärt om (kalt på passagerarsidan).
Har haft inne bilen men inga felkoder utom 1 som hade med signal att göra om jag förstådd honom rätt
och det skulle bli dyrt att gå vidare med felsökning.
Hittade du någon lösning?
Tacksam för all hjälp jag kan få. :-)

Mvh
Roger
Hej, jag har tyvärr inga nyheter om problemet. Det finns två möjliga saker till att testa för min egen del:
- Det skulle kunna bero på damm/skräp som ligger i värmepaketet och blockerar luftflödet. Knepigt att hitta något sätt att komma åt eller se hur det ser ut där inne...
- Eftersom spjällmotorerna fungerar och kalibreringen visar att spjällen jobbar inom det område de ska så kan det lösa sig efter att ladda om programvaran för ECM (på Volvo).
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]